حمل 31, 1400 13:03 Asia/Kabul

هدف اصلی از نشست استانبول ترکیه در مورد صلح افغانستان ایجاد تحرک در مذاکرات صلح دوحه است

مشاور ارشد رئیس‌جمهوری افغاستان گفت: هدف اصلی از نشست استانبول ترکیه در مورد صلح افغانستان ایجاد تحرک در مذاکرات صلح دوحه است.

شاه حسین مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دولت افغانستان طی سال های اخیر آمادگی کامل برای گفت و گوی مثبت و سازنده داشته و طرح های مشخصی هم برای صلح داشته اما از سوی طالبان برای گفت و گوی سازنده علاقمندی وجود ندارد و از ماه سنبله (شهریور) سال گذشته تاکنون در گفت و گوهای دوحه پیشرفتی وجود نداشته است.

وی افزود: انتظار می رفت در نشست استانبول ترکیه که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، تحرکی در رابطه با صلح ایجاد شود اما تاکنون آمادگی از سوی طالبان در این خصوص مشاهده نمی شود. به هر صورت در نشست استانبول باید اجندا یا برنامه دقیق و سطح هیات های مذاکره کننده مشخص شود. مشاور ارشد رئیس‌جمهوری افغاستان تصریح کرد: طالبان تاکنون در این زمینه آماده نیستند، این گروه باید اعلام کند که هیاتش در چه سطحی است تا سطح هیات دولت افغانستان هم مشخص شود. در صورتی که هیات ها در همان سطح هیات های دوحه باشند احتمالا بحث ها، ادامه همان مذاکرات قبلی خواهد بود اما اگر سطح آن ها بالاتر باشد و رهبران ارشد طالبان که تا کنون پنهان مانده اند در نشست استانبول حضور پیدا کنند مذاکرات پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

مرتضوی در رابطه با چند دستگی ها میان رهبران طالبان و تاثیر آن بر روند صلح هم گفت: این چند دستگی وجود دارد، زمانی که رسانه ها از سخنگویان طالبان سوالات جدی می پرسند مثلا در مورد انتخابات، آن ها پاسخی ندارند و در گفت و گوهای قطر هم زمانی که بحث های جدی مطرح می شود، پاسخی ندارند و مجبورند از مراجع مربوطه خود مشورت بگیرند.

این مقام مسوول دولت افغانستان عنوان کرد: بخش مهمی از طالبان در پاکستان هستند و بخش مهم دیگری در قطر اما نیروهایی که می توانند در سرنوشت جنگ و صلح تاثیرگذار باشند در میدان جنگ حضور دارند. به هر صورت آن ها دچار چند دستگی هستند، حتی در موضوعات ابتدایی هم توان تصمیم گیری ندارند. ما در رابطه با طرزالعمل مذاکرات هم برای چند هفته با آن ها بحث داشتیم. مذاکرات طالبان با امریکایی ها هم هجده ماه طول کشید.

مرتضوی در رابطه با بحث خروج نیروهای خارجی از افغانستان هم گفت: واقعیت این است که امریکایی ها سال ها پیش افغانستان را ترک کرده اند، امریکا 130 هزار نیرو در افغانستان داشت که این کشور را ترک کرده اند و تعداد کمی باقی مانده اند که پس از توافق امریکا و طالبان در عملیات حضور ندرند.

وی اضافه کرد: اکنون مدیریت 98 درصد عملیات نظامی را در افغانستان نیروهای افغان به عهده دارند، بار جنگ به دوش نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور است، آن ها با قوت تمام از کشور دفاع می کنند، مسوولیت اصلی جنگ را دولت افغانستان به عهده دارد اما بر اساس توافقنامه موجود همکاری های خارجی ها در بخش های آموزشی ادامه پیدا می کند.

 

کلیدواژه