ثور 12, 1400 14:17 Asia/Kabul

برنامه این وزارتخانه برای مقابله با موج سوم کرونا نهایی شده و در مرحله اجرایی قرار گرفته است

سخنگوی گفت: برنامه این وزارتخانه برای مقابله با موج سوم کرونا نهایی شده و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

دستگیر نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی یک هفته گذشته وزارت صحت عامه افغانستان و رئیس جمهوری این کشور سه جلسه را در مورد مقابله با موج سوم کرونا، هماهنگی بیشتر در این زمینه، واکسیناسیون و رساندن اکسیژن به بیمارستان ها مدیریت کردند و روز گذشته جلسه ای با حضور متخصصین افغان مقیم خارج از افغانستان برگزار شد که دغدغه خدمت به مردم افغانستان دارند.

وی افزود: برنامه وزارت صحت عامه افغانستان برای مقابله با موج سوم کرونا به این متخصصان هم ارایه شد و آنان نظرات خود را مطرح کردند. در این جلسه در مورد هماهنگی ها میان بخش های مختلف و همکاری وزارتخانه های مربوطه نیز صحبت شد، برنامه ها مورد بحث قرار گرفت و توسط رئیس جمهور نهایی شد که وزارت صحت عامه باید با همکاری وزارتخانه های مربوطه آن را اجرایی کند.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در مورد وضعیت شیوع کرونا در افغانستان هم گفت: در حال حاضر وضعیت چندان قابل نگرانی نیست، به عنوان مثال از جمله 1162 نمونه که روز گذشته در وزارت ثبت شده بود 183 مورد مثبت گزارش شد و شش نفر هم بر اثر ابتلا فوت کردند. با وجود این وزارت صحت عامه روی آگاهی دهی و همکاری مردم از ناحیه رعایت نکات بهداشتی تمرکز دارد.

نظری همچنان یادآور شد که در موج اول و دوم ولایت های غربی افغانستان بیشتر در معرض خطر بودند اما در موج سوم بیشتر ولایت های شرقی در خطر هستند و طی یک هفته گذشته هم موارد ابتلا در این ولایت ها بیشتر بوده است.

این مقام وزارت صحت عامه افغانستان عنوان کرد: به هر صورت وزارت صحت عامه افغانستان در نظر دارد در کنار آگاهی دهی به مردم برای رعایت نکات بهداشتی و کمک گرفتن از وزارتخانه های مربوطه، تجهیزات، وسایل و امکانات لازم برای درمان بیماران هم فراهم کند.

به گفته نظری اگرچه گردش ویروس در بسیاری از ولایت های افغانستان چندان مشاهده نمی شود اما در مورد سفرهای خارجی و آمد و رفت ها به خارج نگرانی هایی وجود دارد به همین دلیل در فرودگاه ها تیم های سیار وزارت صحت عامه حضور دارند و افرادی که از خارج می آیند مورد بررسی قرار می گیرند، به ویژه از مسافرینی که از هند به افغانستان سفر می کنند تست سریع گرفته می شود و در صورتی که پاسخ تست مثبت باشد از آن ها تست PCR گرفته می شود و به قرنطینه خانگی هدایت می شوند تا پاسخ تست ها مشخص شود.

وی اضافه کرد: در مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه هم تیم های این وزارتخانه فعال هستند و کسانی که وارد افغانستان می شوند مورد بررسی قرار می گیرند.

 

کلیدواژه