ثور 26, 1400 14:31 Asia/Kabul

رژیم صهیونیستی روز شنبه 15 مه در اقدامی برخلاف قوانین بین‌المللی و به منظور جلوگیری از پوشش جنایات خود، « برج الجلا » را در غزه که شماری از دفاتر رسانه‌های بین‌المللی در آن استقرار داشتند، هدف حمله هوایی قرار داد و آن را ویران کرد.در برج الجلاء دفاتر خبری رسانه‌های بین المللی از جمله شبکه الجزیره، آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه در آن قرار داشتند و اخبار مربوط به غزه را پوشش می‌دادند.

این اقدام غیر قانونی تل آویو در واقع به منظور جلوگیری از انعکاس جنایات آن علیه مردم غزه از نزدیک توسط خبرگزاری های مستقر دراین برج صورت گرفته است. دامنه حملات هوایی رژیم صهیونیستی در جریان تهاجم جدید این رژیم علیه غزه بسیار گسترده و بی سابقه بوده و موجب بروز خرابی های زیاد و شهید و مجروح شدن شمار قابل توجهی از فلسطینی ها به ویژه زنان و کودکان شده است. سستی و بی پایگی توجیه مقامات صهیونیست در این زمینه با ادعای اینکه گروه های مقاومت فلسطینی به پنهان کردن نیروها و تجهیزات خود در بین مردم غیر نظامی پرداخته اند، اکنون با افشای اهداف این حملات بیش از پیش آشکار شده است. کما اینکه یک هواپیمای اسرائیلی بامداد شنبه در جریان حمله به اردوگاه الشاطی، با بمباران خانه ابوحطب، این خانه را بر روی ساکنانش آوار کرد و نیرو های امدادی پیکر 10 شهید و15 مجروح را از زیر آوار خارج کردندکه بسیاری از آنها زنان و کودکان بودند. طبیعتا افشای این جنایات و ارسال مستقیم تصاویر و گزارش ها در این زمینه، موجب رسوایی هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن و نیزافزایش فشارهای بین المللی و افکار عمومی درکشورهای مختلف برای توقف عملیات جنایتکارانه اسرائیل علیه مردم غزه می شود. لذا مقامات تل آویو برای احتراز از این امر چاره را حذف صورت مساله، یعنی نابود کردن مرکز استقرار خبرگزاری های بین المللی در برج الجلا در غزه دیده اند. رژیم صهیونیستی ادعا کرده که حماس از این ساختمان و از وجود خبرنگاران به عنوان سپر انسانی استفاده می کرده است. جوئل سایمون مدیر اجرایی "کمیته حمایت از روزنامه نگاران" می گوید: «حمله به ساختمان خبرنگاران در غزه این فکر را ایجاد می کند که ارتش اسرائیل عمداً تاسیسات رسانه ای را هدف قرار می دهد تا اخبار انسانی در غزه را مختل سازند.»

این اقدام غیرقانونی اسرائیل واکنش های متعددی را برانگیخته است."استفان دوجاریک"سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت ،آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان حمله به دفاتر رسانه‌ها را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند که باید از آن جلوگیری شود. هم چنین در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری آسوشیتد پرس صادر شده، آمده است: ما از اینکه ارتش اسرائیل ساختمانی را که دفتر خبرگزاری آسوشیتد پرس و دیگر سازمان‌های خبری در غزه است، هدف قرار می‌دهد و تخریب می‌کند، شوکه شدیم. آن‌ها دیر زمانی است که مکان دفتر ما را می‌شناسند و می‌دانند خبرنگاران در آنجا حضور دارند. ما هشداری دریافت کردیم که این ساختمان هدف قرار خواهد گرفت.«گری پروئیت» رئیس و مدیرعامل خبرگزاری آسوشیتد پرس می گوید: این، اقدامی است که به شکلی غیر قابل باور، آزار دهنده است. ما به سختی از یک مرگ وحشتناک جان سالم به در بردیم. دوازده خبرنگار آزاد و روزنامه نگار آسوشیتد پرس درداخل ساختمان بودند و خوشبختانه ما توانستیم ساختمان را به موقع تخلیه کنیم.

به رغم این اعتراضات، اما دولتهای غربی حامی اسرائیل به ویژه دولت آمریکا از محکوم کردن این اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی امتناع کرده اند. در واقع رویکرد حمایت گرایانه واشنگتن، مشوق اصلی رژیم صهیونیستی برای عملی کردن جنایات و اقدامات غیر قانونی و ضد انسانی آن در فلسطین اشغالی است.

کلیدواژه