عقرب 12, 1395 17:57 Asia/Kabul

عضو کمیسیون بین الملل پارلمان افغانستان تاکید کرد "موافقتنامه سه جانبه بندر چابهار برای منافع ملی افغانستان بسیارمهم می باشد و به همین دلیل در پارلمان با اکثریت آراء تصویب شد.

عضو کمیسیون بین الملل پارلمان افغانستان تاکید کرد "بندر چابهار برای منافع ملی افغانستان بسیارمهم می باشد.

داکتر جعفر مهدوی عضو کمیسیون بین الملل پارلمان افغانستان در مصاحبه با رادیو دری با اشاره به تصویب موافقتنامه سه جانبه بندر چابهار در پارلمان تصریح نمود"  در نظر گرفتن منافع ملی افغانستان در تصمیم گیریهای پارلمان یک اصل هست.

وی با مهم خواندن ظرفیت های اقتصادی ، ترانزیتی و تجارتی بندر چابهار تاکید کرد" مهمترین پیامد سیاسی مثبت این بندر،نجات افغانستان ازوابستگی به بندر گوادر پاکستان خواهد بود.

به گفته وی ؛ "اسلام‌آباد" به دلیل وابستگی افغانستان به بندر گوادر همواره به دنبال باج‌گیری سیاسی ، امنیتی و اقتصادی از کابل بوده است .

عضو کمیسیون بین الملل پارلمان افغانستان افزود" استفاده از بندر چابهار پیامدهای مثبتی  برای رشد اقتصاد منطقه دارد زیرا این بندر به اقیانوس هند و آبهای آزاد مسیری نزدیک دارد و از طرفی هم می تواند به کشورهای حوزه خلیج فارس هم دسترسی آسانی داشته باشد.

داکتر جعفر مهدوی ،علاوه کرد: در کنار اهمیت جغرافیایی بندر چابهار، جمهوری اسلامی ایران  توانسته است در یک منطقه پر تنش ، ثبات و امنیت را در کشور خود برقرار بسازد و براین اساس، بندر چابهار ارزش  تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی بین المللی را دارد.

 

کلیدواژه