ثور 28, 1400 13:00 Asia/Kabul

آتش بس سه روزه که در ایام عید فطر از سوی طالبان اعلام شد در حقیقت توقف جنگ برای تقویت نیروهای این گروه و آغاز حملات شدید تر بود

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: آتش بس سه روزه که در ایام عید فطر از سوی طالبان اعلام شد در حقیقت توقف جنگ برای تقویت نیروهای این گروه و آغاز حملات شدید تر بود.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افزایش حملات طالبان بعد از آتش بس سه روزه اظهار داشت: به نظر می رسد طرفین و به ویژه مخالفین مسلح دولت افغانستان به بهانه آتش بس سه روزه به تقویت نیروهای خود پرداختند و برای ادامه جنگ آمادگی گرفتند.

وی تصریح کرد: در حقیقت سه روز آتش بس به خاطر عید سعید فطر نبود بلکه سه روز توقف جنگ به خاطر آرایش قوای نظامی و آمادگی برای جنگ خطرناک بعدی بود و شاهدیم که در ولایت های مختلف عملیات منظم و سنجیده شده ادامه دارد.

این کارشناس سیاسی در مورد نگرانی مردم از وضعیت امنیتی در بسیاری از ولایت ها هم گفت: نگرانی مردم طبیعی است و این نگرانی جدی هم می باشد زیرا جنگ با شدت شروع شده و طرفین تلاش می کنند که دست بالا را داشته باشند و در این میان تخریب خانه های مردم و آسیب دیدن مردم برایشان اهمیتی ندارند چنانکه طی چهل سال گذشته همواره این مردم بوده اند که متضرر شده اند.

خروتی با اشاره به ابراز رضایت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از اظهارات مقامات پاکستانی در مورد صلح افغانستان از یک سو و انتقادات شدید حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان از پاکستان از سوی دیگر عنوان کرد: رئیس جمهور غنی از وعده ها و سخنان مقامات پاکستانی که در حضور مقامات انگلیسی مطرح شد و نیز اظهارات مقامات انگلیسی در زمینه صلح افغانستان، ابراز رضایت کرد.

وی اضافه کرد: در آن جلسه رئیس ستاد ارتش انگلیس، رئیس ستاد ارتش پاکستان و مقامات افغان حضور داشتند و باهم گفت و گو کردند. اما اظهارات و انتقادات مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد پاکستان که در ننگرهار ایراد شد، نظر مردم افغانستان است.

به گفته این کارشناس افغان پاکستان از آغاز ایجاد خود علیه منافع ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان به وسایلی متوسل شده که در نتیجه آن بسیاری از افغان ها جان خود را از دست داده اند، مدارس و بیمارستان ها به آتش کشیده شده و پل ها، جاده ها و سازه های دیگر تخریب شده اند.

 

کلیدواژه