جوزا 05, 1400 09:42 Asia/Kabul
  • اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛ گام اول برای شروع رقابت های انتخاباتی
    اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛ گام اول برای شروع رقابت های انتخاباتی

ستاد انتخابات ایران روز سه شنبه  در اطلاعیه ای، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است را اعلام کرد.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی، محسن مهرعلی زاده و  عبدالناصر همتی به عنوان  نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند. 

درتقویم رویدادهای انتخاباتی ایران؛ تاکنون دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری به ثبت رسیده است. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیزروزجمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰  برگزار خواهدشد.

هر دوره از انتخابات از برخی جنبه ها با دوره های قبل تفاوت هایی داشته است .مشارکت در انتخابات و همچنین رعایت اخلاق انتخاباتی و برگزاری انتخابات در شرایطی ایمن و سلامت با توجه به شیوع کرونا مهم‏ ترین راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این دوره از انتخابات است. بااین حال فصل مشترک همه این انتخابات را می شود در شکل گیری سه مرحله  دسته بندی کرد.

مرحله نخست؛  ورود  داوطلبانی از طیف ها و سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی است که با ثبت نام ازآنها آغاز می شود. تعداد داوطلبان در این مرحله غالبا" به صدها نفر می رسد .این افراد اما لزوما" ازشرایط کافی و لازم برای نامزد شدن در انتخابات برخوردار نیستند.تشخیص نهایی در این زمینه  درچارچوب مسوولیت ها و وظایف شورای نگهبان  است.

مرحله دوم،گمانه زنی ها و برخی قضاوت ها در باره چرایی احراز صلاحیت نشدن برخی داوطلبان است.

"عباسعلی کدخدایی" سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه می گوید : در سالهایی بوده که تعدد افراد شاخص را داشتیم و ممکن است فضای سیاسی دیگری داشته باشیم. اعلام کردیم افرادی که واجد شرایط نیستند حضور نداشته باشند و البته تاکید کردیم کسانی که توانایی دارند حضور یابند و سلایق سیاسی مختلف حضور یافتند.

در هرحال، ملاک تشخیص قانون اساسی است .شروط صلاحیت ها یکسان است واین موارد و شرایط در اصل 115قانون اساسی و در سیاست های ابلاغی از سوی  رهبر انقلاب مشخص و تصریح شده است.

بنابر این  اگر در میان داوطلبان افراد بیشتری مجموعه  شرایط قانونی را داشته باشند، قطعا سقف مشخصی در این زمینه وجود ندارد . به همین دلیل در ادوار گذشته نیز تعدادافراد احراز صلاحیت شده ، متغییر بوده و دراین زمینه هیچگونه سهمیه‌بندی وجود ندارد.

مرحله سوم؛ ورود افراد حائز صلاحیت بعنوان نامزدانتحابات به مرحله رقابت های انتخاباتی است.بر اساس ماده ۶۶ قانون انتخابات ، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می­ پذیرد.این مرحله در ایجاد شور انتخاباتی نقش مهمی دارد.

بدیهی است نامزدهایی که وارد رقابت انتخاباتی می شوند با گفتمان های کم و بیش متفاوتی از جنبه سلایق و دید گاه ها به ارائه راهکار و برنامه های خود می پردازند.نگاهی اجمالی به فهرست نامزدهای دوره سیزدهم نیزنشاندهنده حضور نامزدهایی از سلایق مختلف برای رقابت در  انتخابات است. انتظار می رود برآیند این بحث ها و نقد و نظرها ؛انتخاب نامزدهایی  باشند که بتوانند در عرصه ریاست جمهوری برای تحقق وعده های خود عملگرا و کوشا باشند.

بدیهی است که  اهمیت انتخابات در برخی از دوره‏ و زمان‏ ها به علل مختلف بیشتر از زمان‏ های دیگراست. سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز در زمره این موارد است. برگزاری انتخابات درکل مهم است و این اهمیت مربوط به دوره یا زمان خاصی نیست، اما موضوع مهمتر؛ حضور آگاهانه و پر شورمردم در انتخابات است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ، این حضور را به معنای حفظ اقتدار و اُبهت و مصونیت ایران دانسته وتاکید کرده اند: «مهم نیست به چه کسی رأی میدهیم، مهم این است که همه بیایند و باشند و نشان بدهند که حاضرند از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع کنند».

کلیدواژه