جوزا 08, 1400 12:37 Asia/Kabul

افغانستان با یک چرخه معیوب مفسدین داخلی و بین المللی مواجه است و این امر مبارزه با فساد اداری و مالی را در این کشور دشوار کرده است

کارشناس سیاسی-اقتصادی افغان تاکید کرد: افغانستان با یک چرخه معیوب مفسدین داخلی و بین المللی مواجه است و این امر مبارزه با فساد اداری و مالی را در این کشور دشوار کرده است.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر دادستانی کل افغانستان در مورد مبارزه با فساد اداری اظهار داشت: افغانستان با یک فساد ساختاری و نهادینه شده مواجه است، طی بیست سال گذشته هم با توجه به منابع عایداتی که از طریق گمرک ها و دیگر منابع به وجود آمده، افرادی از طرق غیر قانونی برای جمع آوری ثروت اقدام می کنند که تعدادی از آن ها از زورمندان و جنگجویان قدیمی هستند و تعدادی هم از وابستگان نهادهای جدید می باشند، همه این ها یک فساد ساختاری را به وجود آورده اند.

وی افزود: برخورد دستگاه اداری دولت هم در برابر این پدیده بیشتر نمایشی و تبلیغاتی است تا واقع بینانه و موثر زیرا اگر موثر بود اکنون شاهد چنین پدیده هایی نبودیم. گاهی که برخی مسایل علنی و فساد عده ای آشکار می شود این افراد یا فرار می کنند و یا به پست های دیگری مقرر می شوند بنا بر این برخورد با این موضوعات دقیق، عقلانی و مدیریتی نیست.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل در مورد مشروط شدن کمک های خارجی به مبارزه با فساد در افغانستان و وارد آمدن فشارهایی در این زمینه گفت: این فشارها برای دولت افغانستان فقط برخی تعهدات کتبی را در قبال دارد، این دولت در هر کنفرانسی تعهداتی را در این خصوص می دهد، نهادهایی می سازد و عده ای هم دستگیر می شوند. اما این ها بازی هایی است که بین دولت افغانستان و نهادهای کمک رسان بین المللی وجود دارد، تعهدات تکرار می شوند اما جامه عمل نمی پوشند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: نهادهای مربوط به مبارزه با فساد اداری در افغانستان هم به این خاطر موفق عمل نکرده اند که فساد ریشه در نهادهای قدرتی دارد، به عنوان مثال به کسانی که کابل بانک را به ورشکستگی کشاندند نزدیک نشدند، معمولا افراد ضعیف مورد مواخذه قرار می گیرند و دولت در برابر فساد ساختاری توان مقابله ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه نهادهای بین المللی هر سال شاخص های شفافیت و جایگاه کشورها را مشخص می کنند و افغانستان در کنار چند کشور دیگر مانند سومالی و سیرالئون معمولا در رده های آخر لیست قرار دارند، از این نظر افغانستان جایگاه خوبی ندارد و اقدامات مناسبی هم در این خصوص انجام نمی شود.

سیحون یاد آور شد: خارجی ها هم در وجود فساد در افغانستان نقش دارند به گونه ای که وقتی مبالغی را به افغانستان کمک می کردند آن مبالغ را در اختیار نهادهای وابسته به خود قرار می دادند که بخشی از این مبالغ را برای خود بر می داشتند. در حال حاضر جنگ افغانستان هم پروژه ای است که افسران امریکایی نیز در آن دخیل هستند، از آن منافعی دارند و خواستار ادامه این وضعیت می باشند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی یک چرخه معیوب از مفسدین داخلی و کمک کنندگان بین المللی شکل گرفته که به صورت مشترک از فساد موجود سود می برند.

 

کلیدواژه