پاکستانی ها؛ در تلاش برای دستیابی به منافع خود از رهگذر نشست های صلح افغانستان
(last modified 1400-03-09T07:17:40+00:00 )
جوزا 09, 1400 11:47 Asia/Kabul

پاکستانی ها متوجه فشارها برای برگزاری نشست های صلح افغانستان هستند از اینرو تلاش می کنند از این رهگذر به منافع خود هم دست پیدا کنند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: پاکستانی ها متوجه فشارها برای برگزاری نشست های صلح افغانستان هستند از اینرو تلاش می کنند از این رهگذر به منافع خود هم دست پیدا کنند.    

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به نظر می رسد که جریان نشست استانبول در حال حاضر با مشکل مواجه شده و پاکستانی ها حس می کنند که اگر طالبان در این روند قرار بگیرند ممکن است انتظاراتی که از تحول قدرت در افغانستان دارند و می خواهند این گروه شریک قدرت شوند و بتوانند بیشتر قدرت را در آینده در اختیار بگیرند با مشکل مواجه شود.

وی افزود: از اینرو پاکستانی ها آگاهانه تلاش می کنند از فرصتی که به وجود آمده و دوبار نشست استانبول به تعویق افتاده به نوعی استفاده کنند. اما فشارهایی وجود دارد که این نشست در استانبول یا جای دیگری برگزار شود تا دولت افغانستان و طالبان باهم مذاکره کنند و جنگ در افغانستان پایان پیدا کند.

به گفته این کارشناس سیاسی پاکستانی ها این موضوع را حس کرده اند و به همین دلیل هم اعلام کرده اند که حاضر به میانجیگری و میزبانی مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان هستند اما در نشست استانبول هم شرایط به گونه ای است که هم کشورهای همسایه افغانستان، هم غربی ها و هم کشورهایی مانند روسیه و چین و نیز سازمان ملل متحد می توانند شرکت کنند و برای آینده افغانستان تصمیم گیری شود.

ملا زهی عنوان کرد: مهمترین چالشی که دولت پاکستان با آن مواجه است، بی میلی دولت افغانستان و این برداشت است که طالبان مورد حمایت دولت پاکستان هستند و نیروی مستقلی به حساب نمی آیند، بنا بر این اگر دولت افغانستان حاضر نشود در اجلاسی شرکت کند که ابتکار عمل آن در دست پاکستان باشد این پیشنهاد پاکستانی ها به جایی نمی رسد. در این صورت ممکن است پیشنهاد چینی ها بیشتر مورد قبول افغانستان، منطقه و جهان قرار بگیرد. زیرا چین قدرتی است که اگر تصمیمی گرفته شود می تواند آن را تضمین کند و در اجرای آن موثر باشد در حالیکه پاکستان از چنین موقعیتی برخوردار نیست.

این کارشناس سیاسی گفت: با این اوصاف چالش اصلی در این زمینه دولت افغانستان است و چالش دیگر قدرت های بزرگ جهانی، یعنی امریکایی ها و روس ها هم مایل نیستند ابتکار عملی که در مسکو روی دست گرفته شده و یا امریکایی ها در استانبول به دست گرفته اند و هماهنگی بین آن ها به وجود آمده به دست پاکستانی ها بیفتد.

ملا زهی اظهار کرد: به هر صورت پاکستان نقش مهمی در قضیه صلح افغانستان دارد و این برداشت که طالبان مورد حمایت پاکستان است، چندان بی اساس نیست و حتما می تواند در مذاکرات صلح نقش ایفا کرده و طالبان را برای پذیرش صلح قانع کند اما شروط و منافع خاص خود را هم دارد.

وی تصریح کرد: پاکستان انتظاراتی دارد و بعید است دستگاه امنیتی آن کشور رضایت بدهد که طالبان در چارچوب یک دولت شراکتی یا هر شکل دیگری قرار بگیرند، زیرا نگرانی پاکستان این است که اگر طالبان از کویته و از زیر نفوذ پاکستانی ها خارج شوند دیگر تضمینی وجود ندارد که همچنان وابستگی خود را به آن کشور حفظ کنند.

 

کلیدواژه