جوزا 09, 1400 12:32 Asia/Kabul

امریکایی ها با القاعده و داعش در افغانستان در ارتباطند و تهدیدی از این ناحیه احساس نمی کنند

رئیس نهضت صلح و سازندگی افغانستان گفت: امریکایی ها با القاعده و داعش در افغانستان در ارتباطند و تهدیدی از این ناحیه احساس نمی کنند.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام  جو بایدن رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اینکه در حال حاضر تهدیدی از ناحیه القاعده و داعش برای آن ها وجود ندارد، اظهار داشت: این طبیعی است زیرا امریکایی ها با القاعده و داعش در ارتباطند و از سوی این گروه ها اطمینان داده شده که کاری به آن ها ندارند.

وی افزود: در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هم اخبار و گزارش های ضد و نقیضی منتشر شده و این مساله حواشی زیادی داشته است اما از زمانی که توافقنامه صلح بین طالبان و امریکا امضا شده، این گروه هیچ حمله ای به امریکایی ها نکرده اند و نیروهای ناتو هم مورد حمله قرار نگرفته اند، مشکلی که طالبان داشته اند با دولت و مردم افغانستان بوده و به هیچ وجه حاضر نشده اند از در صلح وارد شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی اخیرا هم امریکایی ها اعلام کرده اند که طی چند ماه به صورت کامل از افغانستان خارج می شوند، بعضی از پایگاه های خود را در این کشور تخریب کرده اند و بخشی از امکانات خود را هم خارج کرده اند. گفته شده که ممکن است امریکایی ها در پاکستان برای خود پایگاه ایجاد کنند که طالبان در این زمینه هشدار داده اند.

دلجو حسینی عنوان کرد: دولت امریکا اعلام کرده که نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند و این روند را آغاز کرده و اگر شرایط خاصی به وجود نیاید ادامه خواهد داشت، خارجی ها ادعا می کنند که به اهداف و شعارهای خود دست یافته اند اما واقعیت این است که شعارها عملی نشده و مشکلات فراوانی برای مردم افغانستان ایجاد شده و اکنون که در حال خروج از افغانستان هستند ویرانی های زیادی از حضور آن ها برجای مانده  است.

این فعال سیاسی افغان اظهار کرد: خارجی ها مبارزه با تروریزم و ریشه کن کردن القاعده و دیگر گروه های تروریستی را از اهداف و شعارهای خود اعلام کرده بودند اما به این اهداف دست نیافتند، مردم افغانستان با حضور خارجی ها قربانی های فراوان دادند و ویرانی های زیادی به بار آمد ضمن اینکه گروه های تروریستی فعال تر شدند.

وی یاد آور شد: خارجی ها می گویند گروه های تروریستی و داعش ضعیف شده اما یک نوع تبانی بین آن ها دیده می شود، انفجارهایی هم ذر افغانستان صورت می گیرد و در صورتی که انفجارها بسیار فاجعه بار باشد مانند انفجار در لوگر و مدرسه سیدالشهدا در کابل، طالبان مسوولیت آن را به عهده نمی گیرند و گروهی تحت نام داعش به عهده می گیرد.

به گفته دلجو حسینی مسوولین دولت افغانستان بارها یادآوری کرده اند که دست کم بیست گروه تروریستی از ملیت های مختلف در این کشور فعالیت می کنند و حتی تلاش دارند که زمینه نفوذ خود را در خارج از این کشور هم فراهم کنند. بنا بر این خارجی ها گامی در جهت ریشه کن کردن تروریست ها بر نداشتند و اقدامات مقطعی هم که انجام داده اند در جهت قناعت دادن مردم خودشان بوده است.

این کارشناس سیاسی همچنان خاطر نشان کرد: ملت افغانستان به هیچ عنوان نقشی در بن بست کنونی و ویرانی های به وجود آمده نداشته بلکه قربانی این جنگ طولانی و ویرانی ها بوده است،

برای برون رفت از وضعیت کنونی هم راه حل آنی وجود ندارد چنانکه نشست ها و گفت و گوهایی در کشورهای مختلف برگزار شده، از مدت ها قبل هم انتظار برگزاری یک نشست در ترکیه می رود اما شرایط تا کنون برای آن مساعد نشده است.

وی اضافه کرد: شرایطی را هم که طالبان برای شرکت در نشست مطرح کرده اند نشان دهنده آن است که هیچ دستاوردی نخواهد داشت. بنا بر این برای رسیدن به وضعیت مطلوب ابتدا باید دیدگاه های طرف های درگیر باهم نزدیک شود.

 

کلیدواژه