ضرورت بررسی عمیق، جامعه شناختی و اعتقادی جایگاه ویژه امام خمینی (ره) در بین امت اسلامی
(last modified 1400-03-15T09:12:27+00:00 )
جوزا 15, 1400 13:42 Asia/Kabul

حضرت امام خمینی (ره) در بین امت اسلامی و ملت مسلمان افغانستان جایگاه ویژه ای دارد اما این جایگاه هنوز نیاز به بررسی عمیق، جامعه شناختی و اعتقادی دارد

روحانی برجسته افغانستانی تاکید کرد: حضرت امام خمینی (ره) در بین امت اسلامی و ملت مسلمان افغانستان جایگاه ویژه ای دارد اما این جایگاه هنوز نیاز به بررسی عمیق، جامعه شناختی و اعتقادی دارد.

آیت الله سید حیدر علوی نژاد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری همزمان با سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) گفت: این بررسی امروز باید انجام و زوایای مختلف شخصیت و اندیشه امام راحل (ره) شناخته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در بین مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی حضرت امام خمینی (ره) شناخته شده است و این شناخت دلایل مختلفی دارد؛ یکی از دلایل عمده این شناخت مقارن شدن انقلاب اسلامی ایران و پیروزی این انقلاب، با تجاوز شوروی به افغانستان است، چنانکه در هفتم ثور (اردیبهشت) سال 1357 کمونیست ها حاکمیت را در افغانستان به دست گرفتند.

وی تصریح کرد: مردم افغانستان تحرکاتی را علیه شوروی و ا حکومت کمونیستی وقت آغاز کردند و در اواخر همان سال در ماه دلو (بهمن) انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید که دلگرمی خاصی برای انقلابی ها و مبارزین به وجود آورد. انقلاب اسلامی هم با نام امام شناخته می شد و به همین دلیل معرفی امام به عنوان یک رهبر سیاسی برای مردم افغانستان که همسایه ایران بودند و برای سایر مسلمانان امری طبیعی بود.

آیت الله علوی نژاد یاد آور شد: علاوه بر این، حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک فرد انقلابی و یک رهبر دینی در میان شیعه و سنی از احترام ویژه ای برخوردار بود و از طرف دیگر به عنوان یک مرجع دینی و کسی که میلیون ها مقلد داشت مطرح بود، با توجه به این مسایل طبیعی بود که ایشان از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. دلیل اصلی شناختن امام (ره) هم در جوامع اسلامی انقلاب بزرگ اسلامی و پیروزی آن بود که با نام و تفکر امام (ره) شناخته می شود.

وی اضافه کرد: حرکت امام خمینی (ره) برای آزادیخواهان دنیا یک حرکت حسینی بود و همانگونه که حضرت امام حسین (ع) برای تمام مسلمانان و آزادیخواهان محترم است ایشان هم محترم بود. جایگاه امام خمینی (ره) تنها جایگاه رهبری دینی و سیاسی هم نبود و از جنبه های متفاوتی به عنوان یک شخصیت برجسته شناخته می شد.

 

کلیدواژه