جوزا 16, 1400 09:33 Asia/Kabul
  • نخستین مناظره 7نامزد ریاست جمهوری دوره سیزدهم ؛اهمیت گفتمان تبلیغاتی و انتظارات مردم
    نخستین مناظره 7نامزد ریاست جمهوری دوره سیزدهم ؛اهمیت گفتمان تبلیغاتی و انتظارات مردم

نخستین  مناظره انتخاباتی میان 7 نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، عصر روز شنبه به‌مدت 3 ساعت برگزار شد.

در شرایط ناشی از شیوع کرونا ،رسانه ملی فراگیر ترین عرصه  برای  شناساندن نامزدهای  ریاست جمهوری است . هر نامزد ضمن ارائه برنامه های خود در ویژه برنامه های رادیو - تلویزیون ؛ بخصوص از طریق  "مناظره های ریاست جمهوری" نظرات و برنامه های خود را ارائه می کنند و هم پاسخگوی انتقادات و نقطه نظرات کارشناسی رقبای خود می‌شوند.
در مناظرات انتخاباتی سه اتفاق مهم مورد انتظار است :

اتفاق نخست ؛محک خوردن دید گاه ها و برنامه های نامزدها در چارچوب اختیارات و مسوولیت ها و انتظارات از رییس جمهور است .

اتفاق دوم ؛ شکل گیری رقابت نرم و تلاش برای ایجاد مقبولیت از سوی هر نامزد با بیان دیدگاه ها و برنامه ها و مقایسه بین نظرات کلان از سوی مخاطبان و کارشناسان در سطح نخبگان جامعه است .

اتفاق سوم  که مهمتر از دو اتفاق دیگر است ایجاد انگیزه و جذب  و ترغیب مردم به حضور آگاهانه در پای صندوق های رای است .

مناظره ها در روزهای نزدیک به انتخابات فضای رقابتی  را پر شورتر می‌کند . اگرچه در میانه پرسش و پاسخ های اقتصادی که با قرعه کشی و با رعایت دقیق زمانبندی انجام شد ؛ نامزدها از ریل پاسخ به سوال خارج شدند و موضوع بحث به مسایل حاشیه ای کشانده شد ،اما در ادامه و در بخش سوم مناظره فرصت بهتری برای تشریح دید گاه های و برنامه های نامزدها فراهم شد و از شدت نقدهای  تخریبی  نامزدها تا حدودی کاسته شد .
مشکلات و چالش های اقتصادی ،معیشتی و اجتماعی مطرح شده در نخستین مناظره انتخاباتی علل و عوامل متعددی دارد . از دید گاه کلان راه حل مسایل  را می بایست در مدیریت منابع اقتصادی ، به ویژه حل مشکلات پولی و مدیریت منابع مالی ،ایجاد اشتغال و رفع موانع  تولید جستجو کرد. بر همین اساس، نامزدها در این زمینه به بیان راهکارها در حیطه  مسائل و مشکلات مطرح شده پرداختند.

از این دید گاه ؛ مناظره ها نشان دهنده اصرار جمهوری اسلامی بر ارائه تصویری  شفاف به مردم است. در شرایطی که این روزها برخی دغدغه مشارکت پایین مردم را دارند؛ برگزاری پرشور مناظره های انتخابات ریاست جمهوری، نقش مهمی درداغتر شدن فضای انتخابات و کسب آرای مردم دارد. هر انتخاباتی دو رکن  دارد . رکن اول مشارکت  است که به هر انتخاباتی مشروعیت می بخشد و انرا به یک جریان تاثیر گذار در سرنوشت سیاسی کشور تبدیل می کند . رکن دوم انتخابات؛ اماکسانی هستند که بعنوان نامزد قبول یک  مسوولیت مهم ، خود را در معرض انتخاب رای دهندگان قرار می دهند . اکنون  در روزهای باقی  مانده تا برگزاری انتخابات  /جمعه 28 جوزا / میدان تبلیغات در دست  7 نامزد رقیب است . 

اکنون نگاه ها متوجه تبلیغات انتخابات است . نامزدها در مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی برنامه های خود را معرفی و از آن دفاع می کنند   .این مرحله می تواند  شور و نشاط  قابل توجهی را در فضای انتخاباتی ایجاد کند.  این شور و  هیجان انتخاباتی  را از دو سو می توان مشاهده کرد . یکسوی این جریان  مردمی هستند که با رای خود سرنوشت انتخابات را رقم می زنند  ودر سوی دیگر ،کسانی هستند که بعنوان نامزد قبول مسوولیت  وارد صحنه رقابتی سخت شده اند و در مقابل دیدگان ملت 80 میلیونی ایران کارنامه و برنامه های خود برای اداره کشور در 4 سال آینده را ارائه خواهند کرد.

این مرحله را می توان حساسترین  مرحله  برگزاری  انتخابات دانست که توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی را بخود جلب کرده است .حالا باید تا مناظره دوم صبر کرد که پیش بینی می شود پرشور تر و پخته تر از مناظره نخست برگزار شود .

 

کلیدواژه