جوزا 22, 1400 12:30 Asia/Kabul

علمای پاکستانی که سال ها طالبان را به اعمال خشونت و کشتار علیه مردم افغانستان ترغیب کردند حالا به سادگی نمی توانند ذهنیت آنان را تغییر دهند

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: علمای پاکستانی که سال ها طالبان را به اعمال خشونت و کشتار علیه مردم افغانستان ترغیب کردند حالا به سادگی نمی توانند ذهنیت آنان را تغییر دهند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست سه جانبه علمای افغانستان، پاکستان و عربستان که در مورد جنگ افغانستان در عربستان سعودی برگزار شد، اظهار داشت: این نشست به خاطر جستجوی راه های صلح و ارایه نصایح به کسانی که در مدرسه های مذهبی پاکستان تحصیل کرده اند توسط استادان آن ها بود اما به نظر نمی رسد تاثیر چندانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: حضور علمای پاکستانی در این نشست در کاهش ناامنی ها و ایجاد صلح در افغانستان هیچ تاثیری ندارد زیرا جنگ چهار دهه گذشته در افغانستان جنگ مذهبی نبوده و جنگ استخباراتی بوده که کشورهای غربی که تحت نظر امریکا هم در آن نقش داشته اند.

به گفته این روزنامه نگار افغان جنگ جاری در افغانستان توسط کشورهایی پشتیبانی می شود که نمی خواهند آرامش در افغانستان حاکم شود و به دنبال آن هستند که اسلام را دین جنگ و خشونت معرفی کنند.

خروتی در مورد اینکه علمای پاکستان جنگ افغانستان را حرام اعلام کرده اند، گفت: امریکا کمک ها به پاکستان را به خاطر حمایت این کشور از تروریست ها قطع کرده بود اما اخیرا قرار شده که این کمک ها به صورت مشروط از سر گرفته شود. از سوی دیگر افغانستان محل رقابت کشورهایی مانند هند و پاکستان است، هند اخیرا با طالبان به خاطر پایان جنگ افغانستان تماس برقرار کرده که این موضوع باعث نگرانی پاکستانی ها شده است. این نگرانی ها و مشکلات اقتصادی پاکستان سبب شده که علمای این کشور چنین موضعی اتخاذ کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: این مواضع علمای پاکستانی مقطعی است و زمانی که نگرانی هایشان رفع شد و کمک ها را به دست آوردند بار دیگر جنگ آن ها علیه مردم افغانستان و تحت نام اسلام انجام می شود.

خروتی همچنان خاطر نشان کرد: نظر علمای پاکستانی در مورد جنگ افغانستان اهمیت چندانی ندارد، ضمن اینکه در پاکستان پایبندی چندانی هم به احکام اسلامی دیده نمی شود در حالیکه افغانستان یک کشور کاملا اسلامی است و علمای وارسته ای هم دارد که تابع علمای استخباراتی پاکستان نیستند.

وی اضافه کرد: علمای پاکستانی طی سال های متمادی از جهل عده ای از مردم افغانستان استفاده کرده و آن ها را به جان هم انداختند و باعث تخریب مدارس، بیمارستان ها و زیر ساخت های افغانستان و سبب مرگ تعداد زیادی از افراد شدند و مخالفان مسلح دولت افغانستان را ایجاد و تقویت کردند به همین دلیل اکنون مشکل است که بتوانند ذهنیت آن ها را تغییر دهند.

 

کلیدواژه