مهاجرین افغانستانی خواستار عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات هستند
(last modified 1400-03-25T09:01:41+00:00 )
جوزا 25, 1400 13:31 Asia/Kabul

مهاجرین افغانستانی مقیم ایران خواستار عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند

مشاور رئیس جمهوری سابق افغانستان تاکید کرد: مهاجرین افغانستانی مقیم ایران خواستار عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد تاثیرات متقابل انتخابات ایران و مساله افغانستان و مهاجرین افغان گفت: مردم افغانستان در رابطه با انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، فراملی فکر می کنند، به ویژه مهاجرین افغانستان مقیم ایران که به خاطر تعلقات دینی و اعتقادی خود به ایران مهاجرت کردند، خیرخواه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و خود را در افتخارات ایران شریک می دانند.

وی افزود: همانگونه که فرزندان مهاجرین برای دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام و مبارزه با داعش و تکفیری ها به سوریه رفتند، خواستار عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات هم هستند و آرزوی عزت و اقتدار را برای امت اسلامی دارند.   

مشاور رئیس جمهوری افغانستان در زمان ریاست حامد کرزی عنوان کرد: افغانستان و ایران علاوه بر مشترکات دینی، تمدنی و فرهنگی بیش از یک هزار کیلومتر مرز مشترک دارند و افغان ها می توانند از تجارب مردم سالاری دینی در ایران استفاده کنند.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان همچنان خاطر نشان کرد: انتخابات جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان مردم سالاری دینی یک پدیده استثنایی و بی بدیل در دنیای امروز است و با تمام دموکراسی های حاکم در غرب و شرق از امریکا و اروپا گرفته تا روسیه، هند و امثال آن متفاوت است.

به گفته عصمت اللهی تفاوت عمده در اینجاست که چه سکولاریزم و چه کمونیسم، دین و کاربرد آن را از عرصه اجتماع و سیاست به حاشیه رانده بودند و انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) با دینی سازی سیاست یک بار دیگر آموزه های وحیانی را در عرصه مدیریت کلان جامعه بازگرداند و مردم را متوجه کرد که می توان بر اساس حاکمیت الله و در راستای مردم سالاری دینی که برای مردم حق تعیین مقدرات سیاسی قائل است امور را به پیش برد.

این پژوهشگر افغان اظهار کرد: در دموکراسی های لیبرالی و سوسیالیستی حاکمیت و مشروعیت ازآن مردم است اما در مردم سالاری دینی حاکمیت مربوط به خداوند و آموز های وحیانی است و مردم در آن نقش پر رنگی دارند و با کمک گرفتن از آموزه های دینی سرنوشت خود را تعیین می کنند.

وی اضافه کرد: ساز و کاری که در بیش از چهل سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران روی دست بوده تجربه جدید و در عین حال موفقی بوده که در راس آن عدالت اجتماعی است، این معیار در سطح کلان دستور قرآن کریم و سنت الهی است، در مردم سالاری دینی هم نخستین معیار عدالت محوری است و در صورتی که عدالت محوری تامین شود، فاصله طبقاتی، فساد و تباهی، اجحاف و اشرافی گری از بین می رود.

 

کلیدواژه