انتخابات ریاست جمهوری ایران و نتایج آن برای افغانستانی ها مهم است
(last modified 1400-03-29T09:39:28+00:00 )
جوزا 29, 1400 14:09 Asia/Kabul

انتخابات ریاست جمهوری ایران و نتایج آن به لحاظ حضور میلیونی مهاجران افغانستانی در ایران و نوع نگاه طیف های سیاسی ایرانی به افغانستان، برای افغانستانی ها مهم است

کارشناس سیاسی افغان گفت: انتخابات ریاست جمهوری ایران و نتایج آن به لحاظ حضور میلیونی مهاجران افغانستانی در ایران و نوع نگاه طیف های سیاسی مختلف ایرانی نسبت به افغانستان، برای افغانستانی ها مهم است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این انتخابات برای مردم افغانستان از دو جهت حائز اهمیت است؛ یکی جهت که با توجه به اینکه جمع زیادی از مهاجرین افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران ساکن هستند، سوگیری های حکومت ایران بر وضعیت مهاجرین افغانستانی فوق العاده تاثیرگذار است و وضعیت این مهاجرین هم بر بخش هایی از افغانستان تاثیرگذار است.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس افغانستان عنوان کرد: نکته قابل اهمیت دیگر سیاست های برونمرزی دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان است، در نگاه های متفاوت سیاسی که در جمهوری سلامی ایران وجود دارد، میزان اولویت بخشی به افغانستان و نوع نگاه به افغانستان و ظرفیت های آن و تهدیدات از ناحیه این کشور نیز متفاوت است.

این فعال رسانه ای افغان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را نه تنها برای مردم افغانستان بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر دنیا هم با اهمیت دانست.

به گفته موسوی مبلغ نقشی را که دولت آینده جمهوری اسلامی ایران در سوگیری های منطقه ای و بین المللی در دستور کار قرار خواهد داد، بسیار مورد توجه جامعه جهانی است و هر کدام از دو جریان فکری که در این انتخابات در رقابت بودند به پیروزی برسد به نوعی معادلات منطقه ای را دچار تغییر می کند.

وی بیان داشت: با همه فراز و فرودهایی که در جمهوری اسلامی ایران در مورد انتخابات وجود داشت، شاهد یک انتخابات شفاف، آرام، کاملا منظم و بدون حاشیه بودیم، هر حاشیه ای هم که وجود داشت در نحوه رقابت کاندیداها بود نه اینکه در روند انتخابات خدشه ای وارد شده باشد.

موسوی مبلغ با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و حاشیه هایی که داشت، اظهار کرد: انتخابات ایران می تواند به عنوان الگویی برای انتخابات افغانستان هم باشد.

وی تصریح کرد: انتخاباتی در این سطح کلان در جمهوری اسلامی ایران در کمال امنیت و صحت برگزار می شود بدون حتی یک درصد شائبه تقلب و تخطی و با یک رویکرد کاملا انسانی و اسلامی و تابع مبارزات سیاسی توسط جریان هایی که ممکن است از نظر فکری اختلاف داشته باشند.

 

کلیدواژه