سیاست های نادرست حکومت و خارجی ها سبب ناکامی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شد
(last modified 1400-04-06T07:04:05+00:00 )
سرطان 06, 1400 11:34 Asia/Kabul

سیاست ها و برنامه های نادرست حکومت و نیروهای خارجی و وارد نشدن قاطع آن ها به صحنه، سبب ناکامی برنامه مبارزه با مواد مخدر طی بیست سال گذشته بوده است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: سیاست ها و برنامه های نادرست حکومت و نیروهای خارجی و وارد نشدن قاطع آن ها به صحنه، سبب ناکامی برنامه مبارزه با مواد مخدر طی بیست سال گذشته بوده است.

ضیاءالرحمن حسرت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ولایت ننگرهار افغانستان در رابطه با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و چگونگی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان گفت: سیاست هایی که حکومت های وقت طی طی بیست سال گذشته در وزارتخانه های داخله و مبارزه با مواد مخدر روی دست گرفتند سیاست هایی بود که نه وزارتخانه های مربوطه قادر به انجام آن شدند و نه برای کشاورزان قابل قبول بود. جایگزینی هم که قرار بود برای کشاورزان خشخاش کار در عوض کشت نکردن این مواد داده شود برای آنان سودمند نبود ضمن اینکه حکومت در بسیاری مناطق توان اجرای این برنامه را نداشت.

این استاد دانشگاه دلایل ناتوانی حکومت در اجرای این برنامه را مسایل امنیتی، مشکلات اقتصادی و فساد گسترده در ادارات مربوطه دانست و اظهار داشت: این عوامل سبب شد که نه تنها مواد مخدر ریشه کن نشود بلکه افزایش هم پیدا کند.

وی افزود: حکومت در مناطقی که به آن ها دسترسی داشت قاطعیت لازم را برای مبارزه با مواد مخدر نداشت و نیروهای امنیتی آنگونه که لازم بود و انتظار می رفت عمل نکردند، با کشاورزان کشت کننده مواد مخدر برخورد لازم را نداشتند و فقط کمپین های تبلیغاتی و تشریفاتی در این زمینه راه اندازی شد، به همین دلیل حتی در مناطق تحت تسلط حکومت، کشت خشخاش از بین نرفت. در مناطقی هم که خارج از تسلط حکومت بود، طالبان مانع مبارزه با مواد مخدر بودند.

حسرت با اشاره به حضور بیست ساله نیروهای خارجی در افغانستان که یکی از شعارهای آن ها مبارزه با مواد مخدر بود اما با بی میلی نسبت به این مساله رفتار کردند هم گفت: این نیروها به تمام مناطقی که خشخاش در آنجا کشت می شد دسترسی نداشتند و در مناطقی هم که دسترسی داشتند از نیروی هوایی و مواد سمی برای از بین بردن کشتزارهای مواد مخدر استفاده نکردند و هزینه های اختصاص داده شده را فقط برای برگزاری جلسات و کنفرانس ها در کابل مصرف کردند.

به گفته این کارشناس افغان در افغانستان مواد مخدر معمولا در مناطق دور افتاده کشت می شد اما حکومت، موسسات و نیروهای خارجی در مناطق شهری مبارزات خود را انجام می دادند و می خواستند که پیام خود را از طریق رسانه ها و مطبوعات به کشاورزان خشخاش کار منتقل کنند و به آن ها بگویند که این مواد را کشت نکنند اما مستقیماً با آن ها نشست نداشتند که بصورت منطقی آن ها را در این زمینه قانع کنند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که حکومت افغانستان روی همه مناطق دور افتاده تسلط پیدا نکند امکان ندارد که بتواند مواد مخدر را نابود کند زیرا مواد مخدر در مناطق دورافتاده و ناامن تولید می شود و حکومت به آن مناطق دسترسی ندارد، در صورتی که حکومت حضور نداشته باشد و عملیات انجام ندهد با کارهای تشریفاتی و مطبوعاتی امکان مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

 

کلیدواژه