اگر نشست جاری قطر به نتایجی برسد مذاکرات صلح با همان هیات های قبلی ادامه پیدا خواهد کرد
(last modified 1400-04-27T09:54:29+00:00 )
سرطان 27, 1400 14:24 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که نشست جاری قطر به نتایج قابل قبولی برسد مذاکرات صلح با همان هیات های قبلی طرف افغانستان و طالبان ادامه پیدا خواهد کرد.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به نظر می رسد که پیش از برگزاری نشست دوحه بین زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و طالبان در مورد بازگشت به مذاکرات توافقاتی صورت گرفته و اگر این نشست به نتایج قابل قبول برسد، احتمالا همان هیات های قبلی به مذاکرات ادامه خواهند داد.

وی افزود: به کوشش حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان قرار شد که نشستی با حضور هیاتی عالیرتبه از افغانستان و هیات طالبان در ارتباط با از سر گیری مذاکرات در دوحه قطر انجام شود زیرا مذاکرات هیات های قبلی که چند ماه طول کشید به بن بست رسید و اکنون همه بر این نظر هستند با توجه به شرایط جدیدی که پیش آمده و جنگ هم شدت گرفته، شرایط برای گفت و گوهای صلح هم نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده است.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل هیاتی که به قطر سفر کرده در مورد چگونگی تشکیل یک دولت موقت یا مشارکتی و نوع آن با هیات طالبان بحث می کند و از آنجایی که صلاحیت بیشتری نسبت به هیات های قبلی دارد در رابطه با مساله صلح جدی تر بحث می شود.

بیژن پور در عین حال اظهار کرد: طالبان به این دلیل که مناطق مختلفی را تحت تصرف خود گرفته اند نسبت به هیات دولت افغانستان چندان تمکین نمی کند و خواسته های بزرگتری را مطرح خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی در رابطه با طرح بحث آتش بس در این نشست هم گفت: مسایلی در این زمینه از قبل مطرح شده و بین بازیگران مختلف این عرصه به نتایجی هم رسیده اما علنی نشده است. موضوع آتش بس از سوی هیات قبلی افغانستان به صورت جدی مطرح می شد و جزو شروط اولیه بود، اما اکنون طالبان بخش های بیشتری را تحت تصرف خود قرار داده اند و خود را به عنوان یک قدرت در برابر دولت می دانند که می خواهند برای برقراری آتش بس مذاکره کنند.

بیژن پور عنوان کرد: به نظر هم نمی رسد که طالبان آتش بس طولانی مدت را بپذیرند در صورتی هم که پذیرفته شود، پیش زمینه آن پذیرش یک دولت مشارکتی است تا بساط جنگ هم کم کم برچیده شود.

این کارشناس سیاسی در مورد تنش های جدید بین کابل و اسلام آباد در مورد اوضاع افغانستان از جمله اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در خصوص حمایت پاکستان از طالبان و تاثیر آن روی مذاکرات صلح هم گفت: چنین تنش هایی روی مذاکرات صلح تاثیرگذار است، اما مساله این است که نقش پاکستان از گذشته ها مشخص بوده است.

وی تصریح کرد: اگرچه چندی پیش مقامات پاکستانی اعلام کردند که اگر طالبان موفق شوند تمام افغانستان را به زور تصرف کنند، قابل قبول نیست اما پشت پرده از این گروه حمایت می کرد.     

کلیدواژه