اسد 16, 1400 15:38 Asia/Kabul

مدیر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و چهره سیاسی افغان گفت: سیاست رئیس جمهور جدید ایران در مورد نگاه ویژه به افغانستان در جهت منافع مردم این کشور است و این می تواند تاثیرات مثبتی برای هر دو کشور در پی داشته باشد.

حجت الاسلام حسینی مزاری مدیر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: حضور محمد اشرف غنی در مراسم تحلیف آیت الله رئیسی در شرایط فعلی بسیار مهم بود و این می تواند در توسعه روابط افغانستان و ایران بسیار موثر باشد؛ به ویژه در شرایط فعلی که افغانستان بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه این روابط دارد.

وی در ادامه افزود: در دو دهه اخیر آمریکا موانع زیادی را ایجاد کرد تا از حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف جلوگیری کند و این کارشکنی مقامات آمریکایی باعث شد تا آنگونه که شایسته است جمهوری اسلامی ایران در تحولات افغانستان بخصوص در عرصه برقراری صلح و ثبات حضور زیادی نداشته باشد.

حسینی مزاری تصریح کرد: در شرایط فعلی که به ظاهر آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و با خروج غیر مسئولانه خود دولت و مردم افغانستان را تنها گذاشت و وارد یک بازی خطرناک شد، ضروری است که بیشتر از گذشته روابط بین ایران و افغانستان تحکیم شود و افغانستان از ظرفیت ها و امکانات جمهوری اسلامی ایران در راستای صلح و ثبات بهره و استفاده بیشتری ببرد.

رئیس خبرگزاری صدای افغان تاکید کرد: رئیس جمهور افغانستان باید از فرصت و فضای پیش آمده حضور در ایران استفاده کند و در راستای فراهم کردن زمینه حضور جمهوری اسلامی ایران در راستای صلح و ثبات بهره ببرد.

این چهره سیاسی افغان بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از قدرت های مهم منطقه ای است و با توجه به این که در گذشته ایران نقش برجسته ای در دوران جهاد مردم ما داشته و در زمان دولت اسلامی مجاهدین و بعد از آن نیز از ما حمایت کرده است انتظار می رود که با روی کار آمدن آیت الله رئیسی وی به مسائل افغانستان توجه ویژه ای داشته باشد.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور جدید ایران در مصاحبه های مختلف و در روز مراسم تحلیف این موضوع را عنوان کرد که نسبت به همسایه های خود نگاه ویژه تری خواهد داشت.

مزاری یادآور شد: اگر نگاه ویژه به کشورهای همسایه به ویژه افغانستان که از اهمیت جدی برخوردار است صورت بگیرد می تواند تاثیرات مثبتی برای هر دو کشور در پی داشته باشد.

مدیر مرکز فعالیت های اجتماعی فرهنگی تبیان بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده که است که هر زمان  در مسائل افغانستان ورود کرده است به نفع مردم و به نفع تامین امنیت در افغانستان بوده است و به رغم تلاش گسترده ای  که از سوی رسانه های غربی صورت می گیرد که این روابط شکل نگیرد، جمهوری اسلامی می تواند نقش مفید و سازنده در مسائل افغانستان داشته باشد.

لازم به ذکر است که محمداشرف غنی، رییس جمهور اسلامی افغانستان که برای شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود با آیت الله «سید ابراهیم رییسی»، رییس جمهور ایران، دیدار و گفت وگو کرد.

 این دیدار پیش از ظهر روز پنج‌شنبه، چهاردهم اسد/مرداد انجام شده و هردو طرف در مورد گسترش همکاری‌ها و روابط میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کرده اند.

رییس جمهور ایران در این گفت وگو، بر تداوم حمایت ایران از دولت افغانستان و تلاش‌ها به منظور اجماع منطقه ای برای صلح، تاکید کرد.

رئیسی حمایت خود از مردم افغانستان برای حفظ جمهوریت و دستاوردهای گذشته را ابراز کرد.

رییس جمهور ایران، گفت: از نظامی که حقوق تمام اتباع افغانستان از جمله اقلیت ها در آن حفظ گردد، حمایت می کنیم و همسایه ها به ویژه افغانستان جایگاه بالایی در سیاست خارجی ما دارند.

اشرف غنی، نیز در این دیدار از کمک و همکاری ایران در عرصه‌های مختلف به افغانستان، ابراز امتنان کرده و بر همکاری‌های مشترک اقتصادی و گسترش مناسبات میان دو کشور تاکید کرده‌است.

همچنین رئیس جمهور افغانستان با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و برخی دیگر از مقامات ایران نیز دیدار و گفت و گو کرد.

 

کلیدواژه