اسد 18, 1400 15:37 Asia/Kabul

نماینده دور قبل مجلس افغانستان و آگاه امور سیاسی گفت: حضور آمریکا در افغانستان بهانه برای جنگ در افغانستان است و ادامه جنگ منجر به تراکم نیروهای وحشت افکن، از قبیل داعش و گروه های افراطی در این کشورخواهد شد.

صالح محمد سلجوقی نماینده سابق مجلس افغانستان و کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: موافقت نامه ای که بین آمریکایی ها و طالبان در دوحه منعقد شده است بسیار شتاب زده بود وهمکاران بین المللی افغانستان تبعات آن را نمی دانستند که طالبان به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نخواهند کرد.

سلجوقی در ادامه به امکان تجدید نظر سیاست ناتو و آمریکادر قبال افغانستان و طالبان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ناتو همچون گذشته به سمت موضع گیری آمریکا حرکت خواهد کرد و حالا که حکومت جدید آمریکا می خواهد تجدید نظر کند ناتو هم بدون شک موضع گیری خود را شدید تر ساخته تا طالبان به میز مذاکره برگردند و به تعهدات خود در دوحه عمل کنند.

این آگاه امور اظهار داشت: دولت افغانستان در مجامع بین المللی از ادامه خشونت طالبان و عدم تمایل این گروه به صلح صحبت کرده است و آنچه که امروز ناتو می خواهد انجام دهد بدون شک تحت تاثیر صحبت ها و برنامه هایی است که حکومت افغانستان در مجامع بین المللی اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: ناتو درک کرده است که هرگاه طالبان به اصل مذاکره با حکومت افغانستان برنگردند نتایج این توافق نامه ای که میان آمریکایی ها و طالبان شکل گرفته و منجر به خروج نیروی های آمریکایی شده است، بدون شک امتیازی بوده که طالبان توانستند از اصل مذاکره به دست بیاورند و به هیچ عنوان تضمینی برای توقف جنگ در افغانستان نیست.

این کارشناس افغان بااشاره به این که وجود نیروهای بین المللی در افغانستان نتوانسته است یک صلح پایدار را در این کشور به وجود آورد گفت:  نیروهای بین المللی نتوانسته اند فضای جدیدی در افغانستان خلق کنند، متاسفانه هرچه این حضور ادامه پیدا کند بهانه ای برای جنگ های بیشتر خواهد بود و منجر به تراکم نیروهای وحشت افکن، از قبیل داعش و گروه های بسیار افراطی خواهد شد.

سلجوقی ادامه داد: البته با توجه به شرایطی که در افغانستان ایجاد شده است، اگر امروز نیروهای بین المللی بصورت غیر مسئولانه از افغانستان بروند جنگ های داخلی شدت پیدا می کند، هر چند که بطور قطع نمی توان گفت که حضور دوام دار نیروهای بین المللی در افغانستان منجر به صلح خواهد شد.

وی بیان داشت: در شرایط کنونی که بهانه طالبان حضور نیروهای بین المللی است طالبان خواستار خروج این نیروها از افغانستان هستند و به طرح دیگری قناعت نخواهند کرد.

کلیدواژه