ضرورت اتحاد و اراده قوی در میان شخصیت های شمال افغانستان برای حفظ ولایت های شمالی
(last modified 1400-05-23T08:15:07+00:00 )
اسد 23, 1400 12:45 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در صورتی که شخصیت های بانفوذ و تاثیرگذار شمال افغانستان اتحاد و همبستگی خود را حفظ کنند و اراده قوی داشته باشند می توانند ولایت های شمالی را از تصرف طالبان حفظ کنند.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست چهره های بانفوذ شمال افغانستان و متعهد شدن آنان به مقاومت در برابر طالبان، حفظ ولایت های شمالی و بازپس گیری ولایت هایی که به کنترل طالبان در آمده اظهار داشت: در صورت وجود اتحاد میان آن ها و داشتن اراده قوی چنین چیزی امکان پذیر است.

وی یاد آور شد که در روزهای اخیر وقایع برق آسا و غیر مترقبه در افغانستان اتفاق افتاد که مردم این کشور غافلگیر شدند اما بازی های پشت پرده و تبانی هایی وجود داشت که اکثر مردم از آن غافل بودند،

پیشروی های سریع طالبان و اینکه بسیاری از ولایت های افغانستان و چند ولایت کلیدی را به کنترل خود در آورده اند نشان می دهد که نیروهای امنیتی افغانستان بنا به دستور مقامات بالا حاضر نشدند در برابر طالبان ایستادگی کنند و پایگاه ها و قرارگاه های خود را به طالبان واگذار کردند.

این استاد دانشگاه در کابل گفت: این مسایل نشان دهنده وجود بازی ها و معاملات پشت پرده چه توسط حلقات داخلی و چه از سوی کشورهای دخیل در اوضاع افغانستان است که هرچه زمان می گذرد این قضیه بیشتر برملا می شود. به عنوان مثال داوود لغمانی که چهره ناشناخته ای بود به عنوان والی فاریاب تعیین شد اما مردم فاریاب وی را نپذیرفتند و با اصرار ارگ به عنوان والی در ولایت حساس غزنی فرستاده شد، این ولایت سقوط کرد و والی هم توسط طالبان اسکورت و به کابل فرستاده شد.

امینی تصریح کرد: این موضوع پرده را از روی بسیاری مسایل و بازی ها کنار زد و مردم متوجه شدند که ارگ در ناکامی ها و شکست های نیروهای نظامی دخیل است. تغییرات در شمال افغانستان هم به همین موضوع مرتبط است، طرحی خلیلزاد و طرح هایی که طرفداران طالبان در داخل و خارج داشتند، این بود که طالبان باید در قدم اول به شمال افغانستان حمله کنند و ولایت های مهم شمال را به تصرف خود در آورند زیرا در ولایت های جنوبی مشکلی نیست و خودشان تسلیم می شوند. از اینرو طالبان فشار زیادی بر ولایت های شمالی آوردند و چند ولایت شمال هم سقوط کرد.

وی افزود: افراد سرشناس شمال مانند مارشال دوستم، عطا محمد نور، محمد محقق و برخی چهره های دیگر حاضر شدند با همه مشکلاتی که در گذشته باهم داشتند، نشستی را ترتیب دهند و تعهد کردند که از حیثیت شمال دفاع شود و اجازه ندهند که شمال افغانستان بر اساس یک توطئه داخلی و خارجی به دست طالبان سقوط کند، البته توفیق در این زمینه مربوط به این است که تا چه حد اراده جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر این اراده وجود داشته باشد، با توجه به امکانات شمال و روابطی که با خارج وجود دارد، در صورتی که پیشروی هم داشته باشند می توانند بخشی از امکانات را نیز از طالبان پس بگیرند و اگر اراده و تصمیم جدی وجود داشته باشد می توانند در برابر طالبان ایستادگی کنند.

امینی تصریح کرد: همانگونه که طالبان توانستند در برابر نیروهای امریکایی و ناتو بایستند و در داخل هم پیشروی کنند، اگر چنین اراده ای در بین شخصیت های شمال هم وجود داشته باشد می توانند به توفیق دست پیدا کنند. اما اگر این شخصیت ها بار دیگر دچار خودخواهی و اختلاف شوند و دشمن در میان آنان رخنه کند بی شک موفق نخواهند شد.

 

کلیدواژه