آمریکا و ادعای انتقام از داعش در افغانستان: کشتن کودکان در حملات انتقامی
(last modified 1400-06-08T13:28:05+00:00 )
سنبله 08, 1400 17:58 Asia/Kabul
  • آمریکا و ادعای انتقام از داعش در افغانستان: کشتن کودکان در حملات انتقامی
    آمریکا و ادعای انتقام از داعش در افغانستان: کشتن کودکان در حملات انتقامی

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد در حمله هوایی روز یکشنبه آمریکا به مواضع داعش در کابل ۶ کودک از ۹ عضو یک خانواده، کشته شدند.پیش از این یک منبع طالبان اعلام کرد، نیروهای آمریکایی روز یکشنبه دو حمله علیه یک خودرو و منزلی در شمال کابل انجام دادند و در حمله آمریکا به این منزل مسکونی ۶ غیرنظامی از جمله 4 کودک کشته شدند.شبکه فاکس نیوز آمریکا نیز گزارش داد در این حمله هوایی، دو عضو داعش کشته شدند.

این دومین حمله آمریکا علیه عناصر داعش در آستانه فرا رسیدن ضرب الاجل ۳۱ اوت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پس از انفجار انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل در عصر پنج شنبه است که دست کم ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی کشته و ۱۸ نفراز آنها نیز مجروح شدند.

به نظر می رسد پس از حمله انتحاری روز پنج شنبه عصر در نزدیکی فرودگاه کابل دولت بایدن با عجله در تدارک حملات انتقامی به داعش در افغانستان برآمده و در این راستا بدون شناسایی صحیح و دقیق اهداف، مبادرت به حملات پهپادی در کابل کرده است. هر چند در گزارش های مربوط به این حملات، گفته شده که دو عضو داعش کشته شده اند، اما مساله مهم حمله به یک منزل مسکونی و کشتار ساکنان آن از جمله چندین کودک است.

قبل از این نیز آمریکا در جریان حملات پهپادی که به ویژه از دوره زمامداری باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا رواج بسیار پیدا کرد ، بدون توجه به شناسایی دقیق اهداف مورد نظر ، در موارد بسیاری مبادرت به پرتاب موشک از پهپادها علیه اهداف غیرنظامی در کشورهای افغانستان و پاکستان به ویژه نقاط مرزی این دوکشور نمود که تلفات بسیاری در میان غیر نظامیان را موجب شد. آمریکایی ها در این حملات خود حتی مراسم عروسی را نیز هدف قرار دادند. آمریکایی ها صرفا برای توجیه این اقدامات جنایت کارانه از اصطلاح «خسارات جانبی»  استفاده می کنند که به به ادعای آنها عبارت از تلفات و خسارات غیر قابل اجتناب در حمله به اهداف است. در واقع آمریکا هیچ ارزشی برای جان انسان ها قائل نبوده و به یک عبارت ظاهر فریب، جنایات خود علیه مردم بی گناهی که قربانی حملات پهپادی می شوند را توجیه می کند.

 اکنون واشنگتن با توجه به وعده بایدن پس از حمله اخیر داعش مبنی بر اینکه« به دنبال شما خواهیم آمد و وادارتان می‌کنیم که هزینه آن را بپردازید»، بدون توجه به اینکه چه نقاط یا اهدافی را مورد حمله قرار می دهد، مبادرت به حملات پهپادی کرده است و انتظار می رود در روزهای آینده نیز این اقدامات تشدید شود. در واقع دولت بایدن برای فرار از انتقادات فزاینده در داخل آمریکا درباره نحوه خروج نظامی بدون تدبیر وناسنجیده آمریکا از افغانستان که باعث بروز تبعات گسترده ای هم برای افغان ها و هم نیروها و شهروندان آمریکایی که در این کشور به سر می برند شده است، حملات انتقامی روزهای شنبه و یکشنبه را انجام داد. با این حال هنوز هم دولت بایدن از حملات جدید عناصر داعشی در افغانستان درهراس است. ضمن اینکه منتقدان جمهوری خواه بایدن معتقدند که با توجه به پذیرش هزارها افغان به عنوان پناهجو در آمریکا و احتمال رخنه عناصر تروریست در بین آنها احتمال اقدامات تروریستی در این کشور افزایش یابد.«تد کروز» سناتور تندرو جمهوریخواه آمریکا در سخنانی با انتقاد از سیاست رییس جمهور کشورش در قبال افغانستان گفت: «بایدن» حملات تروریستی را به آمریکا دعوت می‌کند.

نکته مهم در زمینه واکنش های آمریکا در مقابل داعش این است که واشنگتن در دوره اوباما خود نقش اساسی در شکل گیری و گسترش داعش در عراق و سوریه و در دوره ترامپ در افغانستان را ایفا کرد. با این حال حملات انتحاری فرودگاه کابل به روشنی نشان داد که آمریکا اکنون حاصل سیاست های خود در حمایت از داعش در افغانستان را درو می کند. اکنون نه تنها صداقت آمریکایی ها درباره مبارزه با داعش کاملا زیر سئوال است، بلکه مشخص شده که واشنگتن درچند سال اخیر همواره در صدد استفاده ابزاری از گروه تروریستی داعش در افغانستان برای ایجاد تهدیدات امنیتی علیه آسیای مرکزی و در مرحله بعد چین و روسیه بوده است و اکنون با تغییر اوضاع و شرایط پیکان حملات داعش در افغانستان متوجه آمریکا شده است.

کلیدواژه