طالبان راهی جز توجه به خواسته های جامعه جهانی در خصوص عملکرد و حکومت داری ندارند
(last modified 1400-06-29T08:48:29+00:00 )
سنبله 29, 1400 13:18 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان تاکید کرد: طالبان برای پیشبرد امور سیاسی و اقتصادی افغانستان راهی به جز توجه به خواسته های جامعه جهانی در خصوص عملکرد و حکومت داری شان ندارند.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تا زمانی که طالبان نتوانند کمک های جامعه جهانی را دوباره جلب کنند تا چرخه اقتصادی دولت داری رونق بگیرد به هیچ صورت به تنهایی نخواهند توانست نیازهای اقتصادی جامعه افغانستان را بر اساس درآمدهای خود افغانستان رفع کنند و همانطور که کشورها را تشویق می کنند که به افغانستان کمک و در این کشور سرمایه گذاری کنند، باید اعتماد سیاسی آن ها را هم جلب کنند.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند نیازهای خود را رفع کند مگر اینکه از نظر اقتصادی به مرحله ای رسیده باشد که در عمل استقلال داشته باشد و جوابگوی نیازهای خود باشد، در افغانستان چه در گذشته و چه امروز، شرایطی فراهم نبوده که مردم بتوانند نیازهای اقتصادی خود را از درون کشور تامین کنند اما در حال حاضر وضعیت نسبت به گذشته هم فرق می کند و طالبان از طریق نظامی آمدند و سیستمی را که کاملا متکی به کشورهای خارجی بود تغییر دادند و بخشی از زیربناها و ساختارهای اقتصادی افغانستان هم زیر و رو شد و فعالیت بانک ها و کمک هایی که به افغانستان می شد نیز متوقف شد و دارایی های افغانستان هم بلوکه شد.

به گفته این کارشناس افغان مبنای سرمایه گذاری های کشورهای منطقه در افغانستان ایجاد اعتماد سیاسی بین طرف ها است و این اعتماد زمانی ایجاد خواهد شد که آن کشورها هم بتوانند بر اساس بعضی از برنامه های خودشان با طالبان روابط ایجاد کنند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان مبنی بر اینکه کشورهای خارجی نباید به طالبان فشار بیاورند چون فشار اثر ندارد عنوان کرد: اگر از سوی جامعه بین الملل فشاری بر طالبان وارد شود باید بپذیرند زیرا نیاز دارند که به رسمیت شناخته شوند و سپس خواستار کمک و سرمایه گذاری کشورهای خارجی شوند.

به گفته این عضو پیشین پارلمان افغانستان فشارهای جامعه جهانی قطعا می تواند بسیاری از مسایل  از جمله معتدل سازی رویه های حکومت داری طالبان را تغییر دهد و در ایجاد حکومتی فراگیر موثر باشد.

سلجوقی اظهار کرد: در میان طالبان جناح های مختلفی شریک هستند بنابراین ممکن است دیدگاه های دیگری هم ظهور کند اما اگر همه این گروه ها موضع واحد افراطی را دنبال کنند قطعا جغرافیای افغانستان با مشکل مواجه شده و درگیری ها و ویرانی ها بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر طالبان به ضرورت ایجاد پایه های اساسی نظام در افغانستان توجه جدی نکنند و در سطوح مناسبات مختلف سیاسی و دیپلماتیک به جامعه جهانی تمکین نکنند مردم به اداره جدید اعتمادی نمی کنند و افغانستان با بحران های سیاسی و اجتماعی سنگین تری مواجه خواهد شد.

 

کلیدواژه