سنبله 31, 1400 11:15 Asia/Kabul
  • سخنرانی رییس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ نگاهی به ریشه ها و علل  معضلای جهانی
    سخنرانی رییس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ نگاهی به ریشه ها و علل معضلای جهانی

هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز 21 سپتامبر/30سنبله با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد آغازشد.

"سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران نیز در یک سخنرانی ویدیویی  در نخستین روز این اجلاس  به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مهم منطقه ای و چالش های بین المللی پرداخت. 

بخش مهمی ازسخنان رئیسی در این اجلاس به بررسی علل و عوامل بحران ها  درغرب آسیا و جهان  اختصاص داشت. 

نگاهی به رخدادهای چند  دهه  اخیر در غرب آسیا با محوریت نقش امریکا، نشان می دهد که سیاست ایالات متحده چیزی جز تحمیل جنگ های ویران کننده بر ملت های منطقه از جمله درافغانستان؛ عراق سوریه و یمن  نبوده است. این سیاست سبب کشته شدن صدها هزارنفرازجمله  زنان  و کودکان، آوارگی میلیون ها نفر، نابودی بنیان های اقتصادی و تولید فقر و گسترش ناامنی و تروریسم  وبسیاری دیگر از مشکلات شده است. در این میان، زخم کهنه فلسطین نیز که همچنان مهمترین مسئله جهان اسلام است با طرح خائنانه  عادی سازی روابط اسراییل با رژیم های مرتجع عرب منطقه عمیقتر گردید. 

رییسی دربیان گوشه ای از این واقعیت های تلخ گفت: اسراییل بزرگترین تشکیلات تروریسم دولتی است که دستورکار آن، کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری است و امروز محاصره همه‌جانبه، غزه را به بزرگترین زندان جهان تبدیل نموده است.

سیاست های مخرب امریکا اما محدود به حمایت از رژیم های جنایتکار و وکودک کش نیست. امریکا بویژه در دوره ریاست جمهوری  ترامپ جنگ اقتصادی بزرگی را با هدف فشار حداکثری علیه ملت ایران  آغازکرد. این سیاست در دوره ریاست جمهوری بایدن که درسخنرانی اش در سازمان ملل بازهم ازآمادگی برای بازگشت به برجام سخن گفت؛ ادامه دارد وسیاست فشار حداکثری همچنان گزینه مطلوب امریکاست. در دوران مبارزه  با ویروس مرگبار کرونا  نیز، ایران هدف تحریم های ظالمانه امریکا قرار گرفت  تا ازدسترسی به دارو و تجهیزات و خرید واکسن محروم شود . امروز، اما ایران علیرغم تحریم‌های ضد بشری امریکا و اروپا به یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا تبدیل شده‌است. درعرصه منطقه ای نیز در شرایطی که امریکا تلاش کرد ایران را در انزوا نگهدارد؛ دامنه مراودات و روابط خارجی ایران بویژه با کشورهای همسایه گسترش یافت. در ادامه این روند، تصویب عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای رویداد مهمی  بود که نشان داد ایران در جایگاه مهمی در عرصه منطقه ای قرار دارد و نقش تاثیر گذاری در حفظ ثبات و امنیت منطقه ایفا می کند.

رییس جمهوری ایران دربخشی از سخنانش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خروج آمریکا از افغانستان را هزینه زا برای کشورهای منطقه دانست، اما تصریح کرد نقش ایران در منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه به کمک سرداران شهید ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی سایه تروریسم داعش را از منطقه دور کرد. 

در یگ نگاه می توان گفت که در سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در  مجمع عمومی  سازمان ملل  دو موضوع اساسی و کلان  مطرح شد.

نخست آنکه؛ منشاء بسیاری از مشکلات جهانی همچون فقر؛ ناامنی و بی ثباتی سیاسی و جنگ ها؛ طمع ورزی  قدرت های سلطه گر و سیاست های یکجانبه گرایانه است.

علاج این معضلات و راه حل مشکلات  نیز در تغییر رویکردها در جامعه بین الملل و رسیدن به درک واقع بینانه نسبت به تهدیدها  و رویکرد به چند جانبه گرایی حول محور سازمان ملل است.

موضوع دوم دراین سخنان؛ تاکید برضرورت مسوولیت پذیری در قبال مشکلات و تهدید های مشترک است. سخن پایانی رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید بر همین نکته دارد که گفت، ایران آماده است برای ایجاد جهانی بهتر نقش‌آفرینی کند؛ جهانی که مملو از عقلانیت، عدالت، آزادی، اخلاق و معنویت باشد.

سخنرانی رییس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

رئیسی: سیاست ایران حفظ ثبات و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه است

کلیدواژه