رعایت حقوق بشر در افغانستان نباید مورد معامله برای دستیابی به دیگر مطالبات قرار بگیرد
(last modified 1400-07-05T09:52:26+00:00 )
میزان 05, 1400 14:22 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان تاکید کرد: مسایلی مانند رعایت حقوق بشر در داخل کشورها و از جمله افغانستان در هر شرایطی باید رعایت شود و نمی توان آن ها را مورد معامله برای دستیابی به دیگر مطالبات قرار داد.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه جهان ما را به رسمیت بشناسد، ما هم حقوق بشر را تضمین می کنیم، عنوان کرد: چنین مسایلی نمی تواند مساله حقوق بشر و رعایت آن را در افغانستان تضمین کند.

وی اظهار داشت: این صحبت های مقامات طالبان در پاسخ به ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر در افغانستان مطرح شده اما اگر قرار باشد رعایت و تضمین حقوق بشر بر اساس یک تعامل و معاهده دوجانبه و چند جانبه میان افغانستان و دولت های دیگر مطرح باشد به هیچ عنوان نمی تواند حقوق بشر را در افغانستان تضمین کند، زیرا هر کدام از طرفین پس از آنکه به اهداف خود رسیدند مساله حقوق بشر را به دست فراموشی می سپارند زیرا دیگر دلیلی برای پیگیری آن باقی نمی ماند.

به گفته این کارشناس سیاسی اینگونه اظهارات باعث می شود که بحران انسانی در افغانستان عمیق تر شود و سبب خواهد شد جامعه ای که بیست سال شرایط مدنی را تجربه کرده و نسل جدید و تحصیل کرده وارد اجتماع شده بسیار متضرر شود. بنابراین ایجاب می کند که مسایلی مانند رعایت حقوق بشر به دور از هرگونه معامله و مناسباتی با کشورهای دیگر در داخل افغانستان حل شود و حکومت معیارهای اساسی برای اجرای آن پیدا کند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان عنوان کرد: در صورتی که جامعه بین الملل رعایت مساله حقوق بشر را در افغانستان مشاهده کند به آن اعتماد می کند و این در صورتی است که حکومت در افغانستان معیارهای حقوق بشری را به صورت دقیق مورد توجه قرار داده و اجرا کند. اما اگر قرار باشد که طالبان به جامعه جهانی بگویند حکومتشان را به رسمیت بشناسد و کمک های انسانی بفرستد و آن ها هم حقوق بشر را رعایت می کنند چنین چیزی شدنی نیست و مردم هم به حقوق خود نمی رسند زیرا اگر وضعیت تغییر کند، مساله مورد بی توجهی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر طالبان رعایت مسایل حقوق بشری را منوط به این بدانند که دنیا آن ها را به رسمیت بشناسد مورد اعتماد قرار نخواهند گرفت، زیرا باید کیفیت حکومت داری خود را به دنیا ارایه کنند و اگر مطابق معیارهای بین المللی بود آن گاه دنیا به آنان اعتماد خواهد کرد. افغانستان بدون روابط با جهان نمی تواند پیش برود.

سلجوقی گفت: تسلط این دوره طالبان بر افغانستان با تسلط دوره قبلی آن ها متفاوت است، در دوره جدید تاکنون به حوزه شخصی افراد دخالتی نشده و وعده های بهتری نسبت به گذشته می دهند از قبیل باز شدن مدارس دخترانه، جذب خانم ها در ادارت، تمایل به برقراری روابط با کشورهای دیگر و استفاده نشدن از خاک افغانستان برای تهدید دیگر کشورها.

این کارشناس افغان با اظهار امیدواری به اینکه طالبان به وعده های خود عمل کنند تا ساختارهای نظام مندی در افغانستان مطابق معیارهای بین المللی ایجاد شود. عنوان کرد: البته بعید هم نیست پس از آنکه طالبان به رسمیت شناخته شوند به وعده های خود عمل نکنند زیرا در حال حاضر هم پیش زمینه های عمل به این وعده ها چندان قابل مشاهده نیست.

وی اضافه کرد: آنچه امروز بیش از همه در افغانستان مایه نگرانی شده، بحران انسانی و ورشکستگی اقتصادی است که جامعه این کشور را با چالشی خطرناک مواجه کرده و اگر از سوی جامعه بین المللی به این مساله توجه نشود، در ماه های آینده شاهد اتفاقات ناگواری در این کشور خواهیم بود.

 

کلیدواژه