میزان 07, 1400 14:23 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان خالی ماندن کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد را نشانه ضعف، بی تدبیری و بی برنامگی دولتمردان و سیاستمداران دولت قبلی و دولت طالبان دانست.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انصراف غلام محمد اسحاق زی نماینده دولت اشرف غنی در سازمان ملل متحد از سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان در حالیکه به نماینده معرفی شده طالبان هم از سوی سازمان ملل اجازه سخنرانی داده نشده، اظهار داشت: خالی ماندن کرسی افغانستان نشانه بی تدبیری و بی برنامگی دولتمردان دولت قبلی و طالبان است.        

وی افزود: کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد جایگاهی بود که باید از آن فریاد مظلومیت مردم افغانستان سر داده می شد و وضعیت بحرانی این کشور برای جهانیان بازگو می شد.

به گفته این کارشناس سیاسی افغانستان به یکباره دچار بحران خلاء قدرت شد، حکومت طالبان هم در طول بیش از یک و نیم ماه این توانمندی را پیدا نکرد که یک حکومت فراگیر تشکیل دهد تا تمام اقوام و اقلیت های افغانستان خود را در آن ببینند.  

به گفته مظفری جامعه جهانی هم ملاحظات خاص خود را دارد و همانگونه که تا کنون نتوانسته ایجاد یک حکومت فراگیر را به طالبان بقبولانند، به سفارتخانه های افغانستان در خارج از این کشور هم دسترسی خاصی نداشتند و نتوانستند اعمال نظری کنند.

این کارشناس سیاسی در مورد انصراف غلام محمد اسحاق زی نماینده دولت اشرف غنی در سازمان ملل متحد از سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان هم گفت: وی از نزدیکان اشرف غنی بود و ممکن است در مشورت با وی و در هماهنگی با طالبان چنین تصمیمی گرفته باشد. آقای غنی هم یک چهره انحصار طلب بود که ایجاد یک حکومت موقت و مشارکتی را نپذیرفت و برنامه ها را به گونه ای با همکاران خود پیش برد که حکومت افغانستان در اختیار یک گروه قرار بگیرد.

مظفری عنوان کرد: اما طالبان طی مدتی که از تسلط آن ها می گذرد نتوانستند تشکیلات حکومتی خود را گسترش دهند و با جهان ارتباط برقرار کنند که این به معنای آن است که به تنهایی توان حکومت کردن را ندارند چنانکه در گذشته هم این توان را نداشتند،اکنون هم اگر انحصار طلبی را در پیش بگیرند باز هم شاهد چنین مسایل تاسف آوری خواهیم بود.

 

کلیدواژه