میزان 22, 1400 09:32 Asia/Kabul
  • درخواست چین برای برخورد قاطع با تروریسم در افغانستان
    درخواست چین برای برخورد قاطع با تروریسم در افغانستان

وزیر امور خارجه چین برخورد قاطع با گروههای تروریستی را در افغانستان خواستار شد.

 وانگ یی  وزیر خارجه چین درنشست ویدیویی رهبران گروه ۲۰ درباره مساله افغانستان، بار دیگر بر برخورد قاطع و عدم تحمل حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان تاکید کرد.

 وزیر خارجه چین با اشاره به  شرایط کنونی افغانستان، انتخاب  مسیر توسعه   فراگیر برای این کشور و تلاش برای متمرکز کردن شناخت مشترک و کمک به تشکیل سازوکارهای مختلف مرتبط با افغانستان را یک ضرورت دانست.

وانگ یی افزود: تحمیل ایدئولوژی خود به دیگران، مداخله خودسرانه در امور داخلی کشورهای دیگر و حتی توسل به مداخله نظامی، تنها آشفتگی و فقر مستمر را به همراه خواهد داشت و فجایع انسانی جدی به بار می‌آورد.

اظهارات وزیر خارجه چین درباره لزوم برخورد قاطع با تروریسم در افغانستان ناظر به شرایط هفته های اخیر این کشور است که همچنان افراط گرایی اصلی ترین عامل ناامنی در افغانستان محسوب می شود.

درهفته های گذشته طراحی و اجرای برنامه های تروریستی در مناطق مختلف افغانستان توسط گروه داعش، به یکی ازجدی ترین دغدغه های مردم این کشور تبدیل شده است.

انفجار تروریستی در نماز جمعه مسجد شیعیان در قندوز افغانستان در هفته گذشته که گروه تروریستی داعش مسئولیت آنرا برعهده گرفت، صدها کشته و زخمی برجای گذاشت که این اقدام جنایتکارانه با محکومیت های مختلف منطقه ای  و بین المللی نیز روبرو شد. 

با توجه به وعده طالبان برای تامین امنیت آحاد مردم افغانستان، این انتظار به طور جدی و فوری در بین مردم این کشور وجود دارد این گروه با جلوه های مختلف ناامنی و افراط گرایی برخورد کند. 

درچنین شرایطی کشورهای منطقه و همسایه افغانستان از جمله چین نگران تشدید ناامنی ها در این کشور و تسری آن به دیگر کشورها از طریق فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان هستند. 

برهمین اساس وزیر خارجه چین درنشست ویدیویی رهبران گروه ۲۰ بر ضرورت برخورد قاطع با گروه های تروریستی در افغانستان تاکید کرده است.

وانگ یی در اظهارات خود با اشاره برعدم تحمیل ایدئولوژی خود به دیگران که مخاطب سخنان وی طالبان هستند، درصدد ارائه این پیام به این گروه بوده است که نباید در آینده سیاسی افغانستان خودکامگی و تمامیت خواهی را در دستور قرار دهد و بدنبال تحمیل دیدگاه های خود به سایر اقوام این کشور باشد. 

با وجود آنکه طالبان پس از تسلط بر کابل در 15 اوت گذشته/24اسد وعده داده بودند که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل می دهند اما چنین وعده ای محقق نشد ومناصب دولتی در این کشور را اعضای طالبان عهده دار شده اند.

در چنین شرایطی است که علاوه بر واکنشهای داخلی به ترکیب دولت جدید افغانستان که توسط طالبان اعضای ان چینش شده است، کشورهایی مانند چین نیز به طور آشکار و پنهان از نوع مواجهه این گروه با عرصه حکمرانی در افغانستان که تنها یک قوم خاص در مناصب ملی و محلی قرار بگیرند ، معترض هستند و هرگونه تحمیل عقاید را موجب آشفتگی بیشتر می دانند. 

این گمانه وجود دارد که مخاطب سخنان وزیر خارجه چین درباره خودداری از تحمیل عقاید به دیگران در افغانستان، طالبان هستند که در صورت اصرار بر این رویه ممکن است جامعه بین المللی درصدد اعمال محدودیت های بیشتری بر این گروه براید.             

 

کلیدواژه