میان شیعه و سنی در افغانستان اختلاف وجود ندارد، مردم این کشور به سمت جنگ مذهبی نخواهند رفت
(last modified 1400-07-28T10:03:06+00:00 )
میزان 28, 1400 14:33 Asia/Kabul

کارشناس افغان در علوم دینی و سیاسی گفت: دشمانان مردم افغانستان می خواهند جامعه شیعه را بر علیه برداران اهل سنت تحریک کنند، هر چند اختلاف میان شیعه و سنی در برخی از کشورهای حاد بوده است اما مردم افغانستان از این قسمت آسیب پذیر نیستند و دشمن راه نفوذ ندارد.

حجت السلام سید عبدالکریم حسینی، کارشناس افغان در علوم دینی و سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: مردم افغانستان در موضوع وحدت میان شیعه و سنی همیشه پیشگام بوده و هستند و حتی پیوند های زوجیت بین شیعه و سنی وجود دارد و همه در زیر یک سقف زندگی می کنند و هیچ گونه حساسیتی میان آن ها وجود ندارد.

وی افزود: هر چند اختلاف میان شیعه و سنی در برخی از کشورهای حاد بوده است اما در بین مردم افغانستان این گونه اختلافات سابقه نداشته است و مردم از این قسمت آسیب پذیر نیستند و دشمن راه نفوذ ندارد.

حسینی در ادامه با اشاره به حملات انتحاری اخیر در قندوز و قندهار که جمعی از نمازگزاران شیعه مورد هدف قرار گرفتند گفت: مردم افغانستان باید هوشیار باشند که اگر وحدت شیعه و سنی در افغانستان ضربه بخورد، جامعه ما از نگاه اجتماعی و سیاسی آسیب های فروانی می بیند ولی دشمنانان مردم افغانستان هیچ وقت به اهداف شوم خود دست پیدا نخواهند کرد.

این عالم دینی اظهار داشت: خون شیعه در ایام جهاد در افغانستان در کنار خون اهل سنت ریخته شده و اگر در جایی برای شیعه مشکل بوجود آمده همیشه اهل سنت را در کنار خود داشته است و اگر سنی مشکل داشته شیعه در کنارش بوده و با برادران دینی خود همدلی و همدردی کرده است.

حسینی یادآور شد: دشمنانان مردم افغانستان با حملات انتحاری در دو جمعه گذشته بزرگترین مراکز نماز جمعه شیعیان را که مرکز عبادی و سیاسی است آماج حملات خود قراردادند و می خواهند جامعه شیعه را تحریک کنند که دارد نسل کشی شیعه در افغانستان صورت می گیرد ولی باید توجه داشته باشیم، که این گونه بحث ها به بخاطر ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و توطئه دشمنانان است.

کلیدواژه