میزان 29, 1400 13:51 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی فرهنگی-افغان تاکید کرد: یکی از مواردی که در شکل گیری وحدت اسلامی در جهان تاثیرگذار بوده هفته وحدت و برنامه های مربوط به آن در جمهوری اسلامی ایران از جمله برگزاری کنفرانس های بین المللی وحدت اسلامی بوده است.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هر ساله علمای طراز اول جهان اسلام در این کنفرانس شرکت می کنند و اظهارات و مواضع آن ها تاثیرگذار بوده زیرا تصمیم هایی که اتخاذ می شود جنبه عملی پیدا می کند.

وی افزود: البته ممکن است دولت های برخی کشورهای اسلامی به خاطر وابستگی هایشان به نظام سلطه نظر مثبتی نسبت به این کنفرانس ها و برنامه های وحدت آفرین نداشته باشند اما ملت ها از آن استقبال می کنند، بسیاری از اختلافات مذهبی که در کشورهای مختلف وجود داشته برطرف شده و در سطح بین المللی هم اثرات مثبتی داشته است.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: اختلافات مذهبی، قومی و زبانی میان مسلمانان در کشورهای مختلف به شدت از سوی دشمنان و نظام سلطه دامن زده می شود که در راس آن ها امریکا، رژیم صهیونیستی و سران برخی کشورهای مرتجع عربی قرار دارند و اینکه تا به حال مساله فلسطین حل نشده، کشورهای اسلامی مانند یمن و افغانستان دچار بحران هستند و منازعاتی بین کشورهای اسلامی وجود دارد به همین مساله بر می گردد. آنان طرفدار رژیم غاصب صهیونیستی و تداوم حضور آن هستند و راه آن را در اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی می دانند.  

واحدی تاکید کرد: در اسلام اخوت و اتحاد از مبانی است، پیشنهاد نامگذاری هفته وحدت از سوی حضرت امام خمینی (ره) یک پیشنهاد بسیار کار ساز و نتیجه بخش بود و وضعیت منطقه تغییر کرد، فلسطین دوباره تقویت شد، اسرائیل تضعیف شد، کشورهای اسلامی به هم نزدیکتر شدند و بسیاری از سیاست های شوم امریکا خنثی شد.

این کارشناس افغان در مورد برخی تلاش ها برای ایجاد تفرقه در افغانستان گفت: امریکایی ها پس از خروج از افغانستان در جهت ایجاد اختلافات مذهبی تلاش می کنند در حالیکه در افغانستان طی سال های متمادی اتحاد بین شیعه و سنی وجود داشته و همه در کنار هم قرار داشته اند، هیچ اختلاف مذهبی و قومی وجود نداشته و توطئه ها در این زمینه خنثی شده است.  

وی اضافه کرد: راه حل رهایی مسلمانان در سطح داخلی، بین کشوری و بین المللی از مشکلات و گرفتاری ها و عزت یابی بیشتر کشورهای اسلامی تبعیت از دستورات اسلام و پیامبر گرامی اسلام (ص) و وحدت و انسجام اسلامی است.

 

کلیدواژه