عقرب 08, 1400 14:49 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای گفت: در طول چهار دهه گذشته مردم ایران از همه اقوام و مذاهب با حضور در انتخابات در تمام ساختارهای قدرت نقش داشته اند. آنچه برخی از اعضای طالبان در مورد ساختار و نقش اقوام و مذاهب در جمهوری اسلامی مطرح کرده اند برداشت نادرست آن ها از ساختار قدرت در ایران است.

قاسم غفوری کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان در مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان گفت: آنچه در نشست تهران در باره افغانستان مطرح شد و علاوه بر ایران سایر کشورهای شرکت کننده هم بر آن تاکید داشتند، ایجاد دولت فراگیر در این کشور بود که البته این مطالبه تمام جامعه افغانستان هم است.

وی در ادامه افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند، سرنوست افغانستان را باید ملت افغانستان رقم بزنند و جمهوری اسلامی ایران هم بر همین اساس گفته است که همه گروه ها و جریان های های سیاسی از هر قوم و مذهب باید در سرنوست خود نقش داشته باشند و انتقادی که از طالبان مطرح است این که بر خلاف آنچه گفته اند به تا کنون به سمت دولت فراگیر حرکت نکرده اند.

این کارشناس سیاسی در مورد انتقاد یکی از اعضای گروه طالبان که در مورد حضور اقوام و مذاهب در ساختار جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود گفت: آنچه برخی از اعضای طالبان در مورد ساختار و نقش  اقوام و مذاهب در جمهوری اسلامی مطرح کرده اند برداشت نادرست آن ها از ساختار قدرت در ایران است.

وی تصریح کرد: در طول چهار دهه گذشته مردم ایران از همه اقوام و مذاهب با حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر نقش خود را در تمام ساختارهای قدرت داشته اند.

غفوری بیان داشت: مرم ایران از همه اقوام بدون هیچ گونه تقسیم بندی میان شیعه و سنی در ساختارهای  دولت، مجلس و سایر ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و همه اقوام و مذاهب با وحدت در کنار یکدیگر و در چارچوب وحدت ملی عمل می کنند.

این آگاه امور افزود: فرمانده نیروه دریایی ایران از اهل سنت است و این نشان می دهد که در جمهوری اسلامی ایران هر کسی شایستگی و قابلیت داشته باشد بدون در نظر گرفتن قوم و مذهب به کار گمارده می شود و این همان چیزی است که ایران در مورد افغانستان هم بر آن تاکید دارد که بدون در نظر گرفتن قوم و مذهب همگی بر اساس شایستگی بتوانند در ساختار قدرت نقش داشته باشند.

لازم به ذکر است شرکت کنندگان در نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان+روسیه که روز چهارشنبه در تهران برگزار شد، در بیانیه‌ای گفتند که ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان راه حل چالش‌های کنونی افغانستان است.

یک از اعضای گروه طالبان در واکنش به نشست تهران، تاکید ایران بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان را مداخله در امور این کشور ذکر کرده بود که به دنبال این اظهارات احمدالله وثیق معاون سخنگوی طالبان از برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان+روسیه در تهران و اهداف آن استقبال کرد.

معاون سخنگوی طالبان در واکنش به این خواسته مطرح شده در نشست تهران گفت که  کابینه کنونی امارت اسلامی یک ائتلاف است و امکان تغییر در آینده نیز وجود دارد.

وثیق اظهار کرد: ما از این نشست حمایت می‌کنیم، همان چیزی که انتظار داشتیم اتفاق افتاد و این به نفع افغانستان بود.

همچنین ذبیح الله مجاهد سرپرست وزارت فرهنگ گروه طالبان و سخنگوی این گروه نیز نشست تهران را مثبت ارزیابی کرد.

کلیدواژه