تلاش مقامات ایرانی برای رفع نگرانی های امنیتی و زمینه سازی برای کمک رسانی به مردم افغانستان
(last modified 1400-08-12T10:42:47+00:00 )
عقرب 12, 1400 15:12 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: سفر والی خراسان رضوی به هرات در راستای حسن همجواری، رفع برخی نگرانی های امنیتی و زمینه سازی برای کمک رسانی به مردم افغانستان انجام شده است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: کشورهای مختلف با توجه به منافع ملی خود نگران اوضاع افغانستان هستند زیرا در این کشور هنوز حکومت بر اساس مشروعیت ملی و اجتماعی ایجاد نشده، مسیر عبور از چالش های کنونی مشخص نشده، نوع روابط افغانستان با کشورهای همسایه تعریف نشده و زمینه های جلب اعتماد جهانی هم فراهم نشده است.

وی افزود: در چنین شرایطی کشورهای مختلف به دنبال کسب اطمینان از این مساله هستند که منافع آن ها از سوی افغانستان مورد تهدید نیست.

به گفته این کارشناس افغان روابط تجارتی، حسن همجواری و تامین مناسبات میان کشورهای همسایه همواره برای افغانستان یک رویه بوده، جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به سیاست هایش به دنبال آن است که روابطی را با افراد در راس حکومت در افغانستان ایجاد کند و مناسبات اجتماعی خود را برای کمک رسانی به مردم افغانستان که در شرایط فعلی نیازهای زیادی دارند گسترش دهد.

سلجوقی اظهار کرد: سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به هرات هم در راستای همین سیاست انجام شده و مقامات محلی طالبان در هرات نیز به منظور اعتماد سازی برای کشورهای منطقه، به ویژه جمهوری اسلامی ایران و خراسان رضوی از چنین سفرها و دیدارهایی استقبال می کنند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر نگرانی هایی هم در رابطه با حضور و فعالیت گروه های تروریستی از جمله داعش در ولایت های مرزی افغانستان وجود دارد که در این مورد نیز مسوولان دو ولایت برای بهبود شرایط صحبت کرده اند اما بیشترین موضوعات مورد گفت و گو روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

این کارشناس سیاسی گفت: این دیدارها و گفت و گو ها میان مسوولان دو طرف می تواند زمینه های وجود تنش های احتمالی را کاهش دهد اما فراهم سازی زمینه های روابط دیپلماتیک کلان از طریق این دیدارها بستگی به تصمیم دولت های دو کشور دارد هرچند می تواند آغازی برای روابط دیپلماتیک کلان هم باشد.

سلجوقی یاد آور شد به هر صورت طالبان انتظار دارند چنین دیدارهایی زمینه های به رسمیت شناسی طالبان را فراهم کند و کشورهای همسایه هم به دنبال آن هستند که منافع آن ها از افغانستان مورد تهدید قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران هنوز به این جمع بندی نرسیده که حکومت شکل گرفته در افغانستان یک حکومت فراگیر و با حضور تمام اقوام و گروه های افغان است که بتواند شرایط را برای تامین امنیت داخلی و منطقه ای فراهم کند، حکومت طالبان هم در پی به رسمیت شناسی است تا بتواند با گروه هایی که منافع دیگر کشورها را هدف قرار می دهد مقابله کند.

 

کلیدواژه