عقرب 25, 1400 14:32 Asia/Kabul

مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر هیچ تناسبی میان کمک های که جمهوری اسلامی به پناهندگان ساکن ایران ارائه می دهد و کمک های دریافتی از طرف مجامع بین المللی وجود ندارد و 96 درصد از کمک ها به مهاجرین افغانستانی را خود جمهوری اسلامی می پردازد.

محمد تقی هاشمی مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار رادیو دری گفت: رسیدگی به مشکلات پناهندگان از وظایف موسسات بین الملی است و در حال حاضر هیچ تناسبی میان کمک های که جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان ارائه می دهد و کمک های دریافتی از طرف مجامع بین المللی وجود ندارد و میزان کمک های دریافتی به مهاجرین بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: 96 درصد از کمک ها به مهاجرین افغانستانی در ایران را خود جمهوری اسلامی می پردازد و دعوت از موسسات خارجی به این منظور بود که از نزدیک شاهد اقدامات تلاش های ایران در بخش های مختلف به ویژه در حوزه بهداشت و آموزش قرار بگیرند.

هاشمی بیان داشت: در حال حاضر فقط در حوزه آموزش و پرورش فقط در منطقه تبادکان شهر مشهد 23 هزار دانش آموز مهاجر در قالب 740 کلاس درسی تحصیل می کنند که فقط 32 کلاس از طرف مجامع بین المللی در ایران هزینه شده است و موسسات بین اللملی آنگونه که لازم است به وظایف خود عمل نمی کنند و نسبت به حوزه پناهندگان در ایران کم توجه هستند.

مدیر کل اموراتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: برخی از کشورهای خارجی به موضوعات حقوق بشری از دریچه سیاسی نگاه می کنند که این خیانت به پناهندگان و حقوق مهاجرین است و ما امیدواریم که در حوزه پناهندگان توجه خاصی از طرف این مجامع صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در دیدار با رئیس دفتر اداره کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا "اکو" (ECHO)  درخصوص تحولات اخیر کشور افغانستان و بررسی نیازهای پناهندگان و آوارگان  گفت وگو کرد.

محمودی در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشم داشتی همواره یکی از حامیان اصلی پناهندگان بوده و با وجود مشکلات عدیده و تحریم های ظالمانه و یکجانبه، خدمات ارزشمندی ارائه کرده است و همیشه یار و یاور پناهندگان و آوارگان در شرایط سخت و دشوار بوده است.

رئیس جدید دفتر اداره کل امور بشردوستانه اتحادیه اروپا "اکو"، نیز در این دیدار با تشکر و قدردانی از حمایت ها و خدمت رسانی  ایران به پناهندگان گفت:  تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مسائل و مشکلات مربوط به پناهندگان سریع تر حل و فصل شود.

در این نشست که به منظور بررسی نیازهای پناهندگان و آوارگان برگزار شد دو طرف،  خواستار توجه ویژه ای در امر رسیدگی به مشکلات پناهندگان و همچنین فراهم نمودن بستر مناسب جهت حل و فصل مناقشات داخلی کشور افغانستان و هموار شدن شرایط بازگشت پناهندگان و آوارگان به کشور خود شدند.

 در همین حال  و در راستای بررسی نیازهای مهاجرین و پناهندگان و جذب حمایت سازمان های بین المللی از برنامه های جمهوری اسلامی ایران، سفرای چهار کشور اروپایی، المان دانمارک فنلاند و ایتالیا به همراه رئیس دفتر نماینده اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا اکو در پاکستان و دیگر سازمان های بین المللی در محل اداره کل امور اتباع خارجی خراسان رضوی هم نشستی با حضور محمد تقی هاشمی مدیر کل امور اتباع خارجی خراسان رضوی برگزار کردند.

کلیدواژه