عقرب 29, 1400 09:34 Asia/Kabul
  • آمریکا ،مسئول وضعیت ایجاد شده در برجام
    آمریکا ،مسئول وضعیت ایجاد شده در برجام

در حالیکه دور جدید مذاکرات «وین» برای رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران قرار است ۲۹ نوامبر/8 قوس برگزار شود، امریکا نه تنها اقدام ملموسی را برای نشان دادن حسن نیت خود در پیش نگرفته ،بلکه با بیانیه ها و تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران بدنبال فرافکنی است .

رابرت مالی ،نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) و نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در نشستی درریاض در بیانیه ای ضمن تکرار ادعاهای  بی اساس  ایران را به انجام «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه» متهم کردند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه در توئیتی در واکنش به این بیانیه دولت آمریکا را به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و طرفی که از برجام خارج شد، مسئول وضعیت ایجاد شده دانست.

ایران از این رفتارغیر مسوولانه امریکا  و نقض برجام ، متحمل خسارت‌های فراوانی شده است. با تاکید بر همین نکته «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به چهار کشور اروپایی؛( فرانسه ، آلمان ؛ بریتانیا و اسپانیا )و همچنین در  گفت وگو با «سرگئی ریابکوف» و «ما ژائوسو» معاونان وزیران امور خارجه روسیه و چین بر لزوم لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ضد ایران به عنوان یک ضرورت برای مذاکرات آینده تاکید کرد .

ایالات متحده با همراهی تروئیکای اروپایی اگرچه در ظاهر بر ضرورت مذاکره برای احیای برجام تاکید دارند اما ماهیت اقدامات آنها نشان می دهد  که آنها سناریوی هماهنگی را برای تشدید فشار بر ایران با استفاده ابزاری ازآژانس بین المللی انرژی اتمی  طراحی کرده اند .

"عماد آبشناس" تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به اینکه  مشکل آمریکا با ایران فقط مساله هسته ای نیست  بلکه فراتر از این بحث ها است می گوید ؛ آن ها به خوبی می دانند که ایران دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست لذا فقط بهانه می آورند تا ایران را در فشار قرار دهند

صدور بیانیه های ادعایی و تکرار در خواست های فرا تر از تعهدات پادمانی و تلاش برای  تحمیل درخواست‌های زیاده‌ خواهانه و غیر پادمانی در شرایطی که آژانس و اعضاء غربی آن به تعهدات و وظایف خود عمل نمی‌کنند، نوعی استفاده ابزاری از آژانس برای اهداف سیاسی است . واضح است که با فضای سازی های بین المللی و ابهام سازی های موهوم  در همکاری های  ایران و آژانس نمی توان  بر بی اعتمادی ایجاد شده نسبت به امریکا بعد از نقض برجام سرپوش گذاشت و مسیر برجام را یکطرفه طی کرد.تداوم این رفتار قطعا" کمکی به بازگشت اعتماد از دست رفته  نخواهد کرد . انجام تعهدات به صورت یک‌طرفه از سوی ایران در برجام بدون انجام تعهدات طرف مقابل ،در خواستی غیرمنطقی است .

تکرار ادعاهای بی‌اساس و در خواست های فرا قانونی  امریکا و اروپا از ایران تاییدی بر این گمان است که سیاستی هماهنگ برای تاثیر گذاری بر فضای مذاکرات وین در حال پیگیری است.

انتقاد سخنگوی وزارت خارجه ایران از رفتارهای دوگانه امریکا اشاره به همین نکته دارد.خطیب زاده گفت، کشورهایی که باید پاسخگوی ماجراجویی‌ها و تجاوزهای خود در منطقه از جمله تجاوز هفت ساله به سرزمین یمن باشند نمی‌توانند در مقام مدعی علیه دیگران اتهامات بی اساس مطرح کنند و مسئولیت این جنایت‌ها را از خود سلب و اذهان عمومی را منحرف کنند.امریکا به عنوان تنها کشور با سابقه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، با سابقه‌ای سیاه از مداخله‌های متعدد در امور داخلی کشورهای مختلف و اصلی‌ترین فروشنده سلاح و مهمات به مناطق مختلف دنیا،  درصدد بحران‌آفرینی و فضاسازی علیه ایران است.

بدون شک رفتارهایی از این دست نه تنها تاثیری براراده ایران برای حفظ و دفاع از منافع و حقوق قانونی‌اش نخواهد داشت بلکه  پیچیدگی وضعیت موجود را افزایش خواهد داد.

کلیدواژه