عقرب 30, 1400 20:54 Asia/Kabul
  • دیدار معاون سیاسی دولت طالبان با شماری از بزرگان شیعه افغانستان
    دیدار معاون سیاسی دولت طالبان با شماری از بزرگان شیعه افغانستان

معاون سیاسی رییس دولت طالبان در افغانستان در دیدار شماری از بزرگان شیعه این کشور ، افغانستان را خانه مشترک همه افغان ها دانست .

مولوی «عبدالکبیر»، در دیدار شماری از بزرگان و متنفذین اهل تشیع افغانستان گفت: آغوش دولت طالبان  به روی همه افغان ها بویژه شیعیان باز است.

معاون سیاسی دولت طالبان افزود، افغانستان خانۀ مشترک همه افغان‌ها بوده  و تلاش داریم تا زمینه خدمت همه افغانهای اهل فن ،  فراهم گردد.

در همین زمینه  «عالمی بلخی» عضو ارشد شورای علمای شیعه افغانستان  نیز چندی پیش بر احقاق حقوق شیعیان در این کشور تاکید کرده بود.

دیدارمعاون سیاسی دولت طالبان با شماری ازبزرگان شیعه در افغانستان درچارچوب سیاستی است که گروه طالبان برای بهره گیری از کمک اقوام و گروه های مختلف در جهت برقراری ثبات و پیشرفت در این کشور در دستور کار قرار داده است. 

با گذشت زمان،مقامات ارشد دولت طالبان بیش از پیش به ضرورت این نکته پی می برند که افغانستان را نمی توانند بدون توجه به نظرات ومطالبات مردم این کشور اداره کنند و اصرار بر یک تفکر خاص درعرصه حکمرانی بدون پاسخ به نیازها و خواسته های اقوام دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

 در همین راستا،دولت موقت طالبان  با هدف حل مشکلات با بزرگان برخی ولایت‌های این کشور ، نشست مشترک برگزار کرد.  

  علما  وبزرگان ولایت‌های ننگرهار، لغمان، پروان و کاپیسا ، طرف های گفتگوی معاون سیاسی دولت طالبان بودند که مشکلات و پیشنهادهای خود را در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش اقتصادی مطرح کردند.

مولوی عبدالکبیر پس از اطلاع از مشکلات ولایت‌های ننگرهار، لغمان، پروان و کاپیسا  به مسئولان این ولایات برای حل مشکلات  دستورهای لازم را صادر کرد.

 برنامه معاون سیاسی دولت طالبان برای برگزاری نشست های مشترک با بزرگان و متنفذان اقوام مختلف در افغانستان،نشان می دهد که این گروه حل مشکلات مردم در مناطق مختلف این کشور را از الزامات حکمرانی تلقی کرده و بی توجهی به نیارهای مردم را موجب بی ثباتی در حکومت دانسته اند.

در ماه های اخیرچندین حمله هدفمند تروریستی ضد شیعیان در ولایات مختلف افغانستان توسط داعش که صدها شهید ومجروح برجای گذاشت موجب طرح انتقادات گسترده از عملکرد دولت طالبان در تامین امنیت اقلیت های مذهبی از جمله شیعیان دراین کشور شد.

در هفته های گذشته شماری از بزرگان و علمای شیعه افغانستان در دیدار با مقامات مختلف دولت طالبان خواستار توجه جدی به لزوم تامین امنیت شیعیان به خصوص در برگزاری مناسک مذهبی از جمله برگزاری نماز جمعه و جماعت شدند. 

نداشتن یک استراتژی مشخص و برنامه کاری موثر برای مقابله با ناامنی های داعش در افغانستان توسط دولت طالبان اصلی ترین علت ضعف این گروه در برخورد با داعش در این کشور ارزیابی شده است.

این گمانه وجود دارد که چنانچه دولت طالبان نتواند امنیت را به عنوان اصلی ترین نیاز جامعه افغانستان برآورده کند با اعتراض های گسترده و حتی هرج و مرج مسلحانه در این کشور مواجه خواهد شد و پایه های حکومت طالبان در معرض خطر قرار می گیرد.

بر همین اساس دولت طالبان با برگزاری نشست های مشترک با بزرگان اقوام وگروه های مختلف در افغانستان تلاش می کند با مشورت با آنان مدلی از تامین امنیت در این کشور را پایه ریزی کند که بتواند مهمترین مطالبه مردم را محقق کند. 

کلیدواژه