طالبان به دنبال آن هستند که از مساله مواد مخدر به عنوان اهرم فشار سیاسی و منبع تامین مالی استفاده کنند
(last modified 1400-09-04T09:08:16+00:00 )
قوس 04, 1400 13:38 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد طالبان به دنبال آن هستند که از مساله مواد مخدر به عنوان اهرم فشار سیاسی و منبع تامین مالی استفاده کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات ذبیح ا.. مجاهد سخنگوی طالبان مبنی بر تلاش دولت طالبان برای به صفر رساندن کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در حالیکه سازمان ملل متحد از افزایش تولید این مواد در افغانستان خبر داده، عنوان کرد: با وجود ادعاهای بسیاری که در رابطه با خشکاندن ریشه مواد افیونی از سوی جامعه جهانی و حکومت های بر سر اقتدار افغانستان در سال های گذشته وجود داشته، در هیچ دوره ای شاهد کاهش قابل توجه تولید و کشت مواد مخدر و تریاک در افغانستان نبوده ایم.

وی افزود: در حال حاضر هم اراده جدی در این خصوص از سوی طالبان وجود ندارد و به نظر می رسد که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان تبدیل به یک ابزار اقتصادی و سیاسی شده تا از رهگذر تولید این مواد دارایی کلانی فراهم شود و استفاده های کلانی از آن صورت بگیرد چنانکه پولشویی های بزرگی هم انجام شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی در حالیکه حکومت طالبان هنوز به رسمیت شناخته نشده و دارایی های افغانستان در کشورهای مختلف مسدود شده، طالبان می خواهند از این وضعیت هم به لحاظ سیاسی استفاده کند و آن را به عنوان اهرم فشاری داشته باشد و هم از راه تولید مواد مخدر کمبودهای مالی خود را جبران کند.

مختاری در رابطه با فراهم شدن زمینه های کشت جایگزین تریاک هم گفت: در این زمینه اقداماتی در افغانستان طی سال های گذشته انجام شد به ویژه کشت و تولید زعفران به عنوان جایگزین تریاک در نظر گرفته شده بود که در بسیاری از ولایت ها نتایج خوبی هم به بار آورد اما اراده ای هم برای کنترل کشت مواد مخدر وجود نداشت. اما در شرایط فعلی نه فرصت فراهم است و نه شرایط سیاسی ایجاب می کند که اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد، زعفران کاران با مشکلات زیادی روبرو شده اند و مرجعی هم برای رسیدگی به این مشکلات وجود ندارد، تولید و صادرات زعفران بیش از شصت درصد کاهش یافته و ضربه بزرگ اقتصادی وارد کرده است.

وی عنوان کرد: در کوتاه مدت امکان فراهم شدن شرایط کشت جایگزین وجود ندارد اما در درازمدت اگر عزمی وجود داشته باشد، تدبیری سنجیده شود و کشورهای همسایه و جهان کمک کنند امکان کشت جایگزین وجود دارد چنانکه در گذشته هم در بسیاری از ولایت ها به ویژه در شمال و مرکز افغانستان تولید مواد مخدر به صفر رسیده بود.

مختاری در مورد فشارهای جامعه جهانی بر طالبان به خاطر کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان اظهار کرد: حکومت طالبان از زوایای مختلف تحت فشار است که کمترین آن می تواند مساله مواد مخدر باشد، پیش از آن بحث تشکیل حکومت فراگیر، سیاست های کلان نظام، عدالت اجتماعی، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان مورد توجه جامعه جهانی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد نظام جامعی در افغانستان نیستیم، بسیاری از اقوام و اقلیت ها به دور از دایره حکومت قرار دارند، به حقوق زنان توجه نمی شود و بسیاری از موارد دیگر هم رعایت نمی شود، به هر صورت جامعه جهانی به خاطر مساله مواد مخدر هم بر طالبان فشار خواهد آورد اما تاثیر آن در درازمدت مشخص خواهد شد.

 

کلیدواژه