قوس 07, 1400 13:14 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: در اظهارات رئیس الوزرای حکومت موقت طالبان نشانی از برنامه های این حکومت وجود نداشت و کلیاتی مطرح شد که آن هم با واقعیت های موجود مطابق نبود.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار فایل صوتی از اظهارات ملا محمد حسن آخند اظهار داشت: رئیس الوزرای حکومت موقت طالبان هیچ صحبتی از برنامه های این حکومت ارایه نکرد و کلیاتی را مطرح کرد که بارها از زبان دیگر رهبران و سخنگویان طالبان شنیده شده و این کلیات هم بر اساس واقعیات نیست.

وی تصریح کرد: آنچه وی در مورد فراگیری حکومت طالبان، حضور زنان در جامعه، حقوق و تحصیل آنان و آزادی های مدنی در حکومت طالبان گفت خلاف چیزی است که مردم آن را مشاهده می کنند. بنابر این به نظر نمی رسد که سخنرانی ملا محمد حسن آخند در افکار عمومی بازتاب مثبتی پیدا کرده باشد و عملا برای طالبان راهگشا باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی این اظهارات رئیس الوزرای حکومت موقت طالبان گرهی از گره ها نگشود بلکه بر گره ها افزود، ابهامات در خصوص عملکرد آینده طالبان را افزایش داد و آشکار شد که طالبان در راس هرم قدرت خود چهره های برجسته ای ندارند بلکه افرادی که در بدنه و بصورت شبکه ای حضور دارند برنامه های طالبان را مدیریت می کنند.    

وی یاد آور شد که اگرچه ملا محمد حسن آخوند از چهره های قدیمی طالبان است اما از چهره های رده اول نیست و حضور وی در راس هیات وزیران کابینه سرپرست طالبان توافقی بود تا از عمیق شدن اختلافات میان جناح های مختلف طالبان جلوگیری شود. او به عنوان یک چهره کمتر جنجالی در میان طالبان وجه المصالحه قرار گرفت تا همه طرف های حاضر در میان این گروه در مورد وی توافق کنند و از ادامه جنجال های سیاسی بر سر قدرت پیشگیری شود.

به گفته مدیر مسوول خبرگزاری اطلس از همین رو انتظار نمی رود که ملا محمد حسن آخند یک چهره فعال سیاسی، مدیر و مدبر و دارای طرح و برنامه باشد و در طول حدود صد روز گذشته هم که از تسلط طالبان بر افغانستان می گذرد یک سخنرانی جامع و کامل که بیان کننده اهداف و برنامه های طالبان باشد از وی شنیده نشده است.

مبلغ عنوان کرد: آنچه در مدیریت کارها و برنامه های سیاسی در میان طالبان دیده می شود کماکان در اختیار همان جناح های سیاسی و نظامی فعال این گروه است که اگرچه رهبران آن ها در راس قدرت نیستند اما در بدنه قدرت بسیار قوی هستند و هدایت و رهبری طالبان و حکومت آنان را بر عهده دارند.

این فعال رسانه ای اظهار کرد: آن ها در مذاکرات دوحه قطر که در جریان است، تاثیرگذار هستند، در تصمیم گیری ها، جنگ ها و اتفاقاتی که در جریان است نقش دارند و ملا محمد حسن آخند یک جایگاه برجسته سیاسی و مدیریتی در میان طالبان ندارد با وجود این از وی به عنوان فرد اول کابینه طالبان انتظار می رفت که در مدت چند ماه گذشته صحبتی با مردم داشته باشد و چهره ای از او به نمایش گذاشته شود.

وی اضافه کرد: این انتظار افکار عمومی را تحریک کرده بود و طالبان از این ناحیه تحت فشار قرار داشتند و در نتیجه قرار شد که از او یک سخنرانی منتشر کنند، اما خلاف انتظار بیانیه یا سخنرانی او هم به صورت صوتی منتشر شد. و این مساله گمانه زنی هایی را موجب شد؛ یکی اینکه مثلا مشخص نیست آیا صاحب صدا او باشد یا خیر، اما ایرادهای محتوایی به صحبت های وی بیشتر بود.

 

کلیدواژه