قوس 09, 1400 19:46 Asia/Kabul
  • روز جهانی همبستگی با فلسطین؛ اقدام نمادین سازمان ملل
    روز جهانی همبستگی با فلسطین؛ اقدام نمادین سازمان ملل

44 سال از نامگذاری 29 نوامبر/8قوس به نام روز جهانی همبستگی با فلسطین می‌گذرد، اما هر سال وضعیت فلسطینی‌ها وخیم‌تر از قبل می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد 29 نوامبر سال 1977 با اکثریت آرا این روز را در تقویم جهانی به عنوان روز همبستگی با مردم فلسطین ثبت کرد و از کشورهای عضو این سازمان خواست تا این روز را در تقویم خود داشته و آن را گرامی دارند. 44 سال از این نامگذاری می‌گذرد، اما وضعیت فلسطینی‌ها تاسف بارتر از سال‌های قبل است.

مردم فلسطین در کرانه باختری، قدس اشغالی و غزه تحت فشارهای شدید اشغال‌گرایانه، محاصره و جنگ از سوی رژیم اشغال‌گر اسرائیل قرار دارند. «زهرا ارشادی»، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: فقط در جنگ 12 روزه غزه در ماه می ۲۰۲۱، نیروهای اسرائیلی ۲۵۶ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک و ۴۰ زن را کشتند که شامل ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده از جمله یک طفل شش ماهه بود که زیر آوار خانه خود مدفون شدند.

وی افزود: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد در جریان حملات به غزه تقریباً ۲۰۰۰ فلسطینی شامل بیش از ۶۰۰ کودک و ۴۰۰ زن نیز مجروح شدند که برخی از آن‌ها ممکن است به معلولیت دائمی دچار شوند. علاوه بر این، طبق اعلام دبیرکل سازمان ملل، از آوریل ۲۰۲۰ تا پایان مارس ۲۰۲۱، نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل ۲۱ فلسطینی از جمله ۶ پسر را کشته و ۱۶۶۲ فلسطینی دیگر از جمله ۱۸۵ کودک (۷ دختر و ۱۷۸ پسر) و ۲۱ زن را نیز مجروح کردند.

آوارگان فلسطینی نیز همچنان حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و در کشورهای دیگر از جمله در اردوگاه‌ها آواره هستند. در همین راستا، همزمان با چهل و چهارمین سالروز نامگذاری 29 نوامبر به نام همبستگی جهانی با فلسطینی‌ها، آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های البداوی و نهرالبارد در لبنان با برگزاری تجمع و راهپیمایی ضمن تاکید بر حق بازگشت، جنایات رژیم صهیونیستی در حق اسرای فلسطینی اراضی اشغالی را محکوم کردند.

با وجود این جنایت‌ها، قدرت‌های بزرگ همچنان به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین مورد، دولت انگلیس در آستانه روز جهانی همبستگی با فلسطین، در اقدامی همسو با منافع اسرائیل، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را سازمانی تروریستی معرفی کرد. دولت بایدن در ایالات متحده آمریکا نیز با وجود انتقادهایی که در ظاهر از تداوم جنایت‌های اسرائیل داشته است، اما در عمل مانند دولت سابق این کشور به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد. 

در چنین وضعیتی، سازمان ملل متحد نیز مانند همه 7 دهه گذشته صرفاً نظاره‌گر جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها است و حتی برخی اوقات نیز از این جنایت‌ها حمایت می‌کند. در همین راستا، «محمد شمص» مدیر خبرگزاری الخنادق لبنان و تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: «متأسفانه جامعه بین‌الملل در مقابل جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به خصوص کودکان سکوت کرده و بدون هیچ اقدامی، این جنایات را به نظاره نشسته است. مشکل اساسی حمایت آمریکا و غرب از اسرائیل است و سازمان‌های حقوقی که ادعای حمایت از حقوق زنان، کودکان و به طور کلی ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، مقابل تمام تجاوزات علیه فلسطینی‌ها ساکت هستند.»

الگوی رفتاری سازمان ملل متحد نشان می‌دهد اعلام روز همبستگی جهانی با مردم فلسطین از سوی سازمان ملل در واقع یک حرکت تبلیغاتی و نمایشی و با هدف کاهش انتقادات درباره انفعال این سازمان در مقابل رفتارهای خشونت بار و ناقض مقررات بین‌المللی اسرائیل بوده است.

کلیدواژه