قوس 13, 1400 13:05 Asia/Kabul

شاعر و پژوهشگر مطرح افغان گفت: آزاد اندیشی از ویژگی های مهم براتعلی فدایی هروی بود که در طول زندگی خود زیر بار حکومت های جور در افغانستان نرفت و در شعر و زندگی خود آزاد اندیش بود و همیشه در کنار مردم ایستاد.

محمد کاظم کاظمی شاعر و نویسنده مطرح افغانستان در حاشیه مراسم بزرگداشت براتعلی فدایی شاعر افغانستانی که در مشهد برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد شخصیت این چهره ادبی گفت: براتعلی فدایی هروی، یکی از مطرح ترین شاعران افغانستان است که در طول 70 سال کارنامه شعری خود در حوزه‌های مختلف، عشق، عرفان، سیاست و مقاومت آثار قابل توجه ای از خود به یادگار گذاشته است.

وی افزود: خصوصیت بارز دیگر فدایی شااگرد پروری او بود که سال های زیادی از عمر خود را در افغانستان به تربیت شاعران وقف کرد و اکنون بسیاری از شاعران مطرح این کشور به گونه ای شاگرد او محسوب می شوند.

کاظمی بیان داشت: آزاد اندیشی از دیگر ویژگی های این شاعر بود که در طول زندگی خود زیر بار حکومت جور در افغانستان نرفت و هم در شعر و هم در زندگی آزاد اندیش بود و همیشه در کنار مردم ایستاد و به هیچ عنوان از این موضع خود عقب نشینی نکرد.

این شاعر افغان یادآور شد: آنچه در کارنامه ادبی و زندگی فدایی مهم است مداومت وی بر فعالیت ادبی و سرایش شعر است که در طول 70 ساله کارنامه شعری او هیچ وقفه ای ایجاد نشد و با جدیت خود را وقف ادبیات کرد و آثار ماندگاری در این زمینه آفرید.

محمد کاظم کاظمی بیان داشت: تا کنون چند مجموعه شعر همچون فریاد خون، حریم راز، چامه ها و چکامه ها، گنج در ویرانه و نیز دیوان کامل شعر او در افغانستان و ایران منتشر شده است.

لازم به ذکر است که به مناسبت بزرگداشت براتعلی فدایی هروی شاعر پیشکسوت و مشهور افغانستان که  هفته گذشته در هرات فوت کرد، دیروز جمعه 13 قوس/آذر 1400 مراسم بزرگداشت وی در محل حسینیه هراتی ها در مشهد برگزار و از مقام این شاعر تجلیل به عمل آمد.

استاد فدایی حدود ۹۲ سال سن داشت و از چند سال پیش تاکنون با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

فدایی هروی به دلیل سابقه‌ طولانی در سرایش شعر، به «شیخ‌الشعرا» شهرت یافته بود. او در شهر هرات زاده شده بود و شعرهایش در چندین کتاب جداگانه چاپ و منتشر شده است

 برات‌علی فدایی هروی در سرایش «شعر مقاومت» شهرت خاصی داشت ‌ و شعرهای او در سال‌های جنگ با شوروی سابق، طرفداران زیادی میان مردم و جبهه‌های نبرد داشته است.

شاعران و اهل ادب در هرات، برات‌علی فدایی هروی را هم‌پایه شاعران نام‌داری چون قاری عبدالله، غلام‌احمد نوید، غلام‌نبی عشقری و خلیل‌الله خلیلی می‌دانند.

گفتنی است که چندی پیش، برخی فرهنگیان هرات انجمن ادبی «ناظم هروی» را به پاس فعالیت‌های فرهنگی فدایی هروی، به نام «برات‌علی فدایی هروی» تغییر نام دادند

کلیدواژه