بحران مالی و دلسردی جوانان از آینده باعث تعطیلی مدارس خصوصی در افغانستان خواهد شد
(last modified 1400-09-14T08:05:01+00:00 )
قوس 14, 1400 12:35 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل و کارشناس افغان در امور فرهنگی گفت: سیاست فرهنگی طالبان، بحران مالی و پذیرش جوانان افغانستان از سوی کشورهای غربی از عواملی است که آموزشگاه ها و مدارس خصوصی در افغانستان را با بحران مواجه شود و این باعث تعطیلی این مراکز آموزشی در افغانستان خواهد شد.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به بحران مالی مدارس و آموزشگاه های خصوصی در افغانستان گفت: در حال حاضر بر اثر تاثیر سیاست فرهنگی طالبان، نسل جوان مقداری دلسرد شده اند و همچون گذشته برای آموزش از خود اشتیاق نشان نمی دهند و پذیرش جوانان افغانستان در کشورهای غربی هم دلیل دیگری است که این جوانان برای کسب علم در داخل کشور خود تلاش نکنند و خوشبختی خود را در خارج از افغانستان جستجو کنند.

وی ادامه داد: مشکلات مالی خانواده ها در چند ماه اخیر هم باعث شده است که جوانان همچون گذشته نتوانند به تحصیل خود ادامه دهند و این هم یک عامل دیگری است که آموزشگاه ها و مدارس خصوصی در افغانستان با بحران مالی مواجه شوند.

استاد دانشگاه کابل یادآور شد: مسئولان مکاتب خصوصی در کنار توجه به گسترش علم و فرهنگ به سود مالی خود هم توجه دارند و اگر وضعیت همین گونه پیش برود بسیاری از این آموزشگاه ها به دلیل بحران مالی تعطیل خواهند شد.

فانوس اضافه کرد: در حال حاضر 4 ماه است معاش معلمان حتی در مدارس دولتی پرداخت نشده و طالبان در بخش های تخصصی نیز افراد خود را گماشته اند و این نشان می دهد که این گروه به امر فرهنگ توجه جدی ندارد و همه این ها عاملی برای دلسردی و بحران مالی و در نتیجه تعطیل شدن مدارس و آموزشگاه های خصوصی و خروج جوانان از افغانستان است.

این کارشناس افغان در مورد کمک های سازمان یونسف به افغانستان گفت: یونیسف و برخی نهاد های بین المللی دیگر تلاش دارند که برخی کمک ها و حقوق معلمان را پرداخت کنند ولی این اقدامات و کمک ها به قدری نیست که بخواهد آموزش و پرورش افغانستان را از بحران نجات دهد.

 

لازم به ذکر است که مسئولان اتحادیه عمومی مکاتب و آموزشگاه‌های خصوصی افغانستان می گویند که این مکاتب و آموزشگاه ها دچار بحران مالی شدید هستند.

به گفته آنان شمار دانش‌آموزان پس از سقوط دولت پیشین و تسلط طالبان، به طور چشمگیری کاهش یافته و آموزشگاه‌های خصوصی با بحران شدید مالی مواجه شده‌ و با خطر ورشکستگی روبه‌رو هستند.

مسئولان اتحادیه عمومی مکاتب و آموزشگاه‌های خصوصی افغانستان می‌گویند که بحران شدید مالی در مکتب‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی کابل سبب شده که مدیران این نهادهای آموزشی، سهام‌شان را به فروش بگذارند و یا دروازه مکاتب و آموزشگاه ها را ببندند.

محمد داوود بابر، رییس اتحادیه عمومی مکاتب خصوصی افغانستان می‌گوید که پس از تحولات اخیر، عده‌ای از مدیران مکاتب خصوصی به دلیل مشکلات مالی، مکاتب‌شان را با تمام امتیاز آن به فروش گذاشته‌اند و شماری دیگر پس از ورشکستگی، دروازه‌های مکاتب‌شان را بسته‌اند.

او آمار مشخصی از شمار مکتب‌های خصوصی ورشکست‌شده و تعطیل‌شده ارائه نکرد اما گفت که این روند رو به افزایش است.

یکی از دلایل عمده‌ بحران مالی این نهادهای آموزشی، ترک تحصیل و کاهش دانش‌آموزان آن است. بنا بر آمار اتحادیه عمومی مکاتب خصوصی، در جریان ۲۰ سال گذشته در سراسر کشور ۳ هزار و ۲۰۰ باب مکتب خصوصی تأسیس شده و فعالیت داشته است.

فقر اقتصادی خانواده‌ها و آینده نامعلوم، از دلایل عمده ترک تحصیل دانش‌آموزان در افغانستان است.

کلیدواژه