قوس 23, 1400 11:31 Asia/Kabul
  • تاکید دبیر کل سازمان ملل بر لزوم رفع تحریم های ضد ایرانی
    تاکید دبیر کل سازمان ملل بر لزوم رفع تحریم های ضد ایرانی

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی تهران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد و به اظهار داشت که رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران، فرآیند احیای برجام را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری؛ گوترش در یازدهمین گزارش خود در مورد اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب دانسته و از واشنگتن خواسته بود تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.

تاکید دوباره دبیر کل سازمان ملل بر لزوم رفع تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران که پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای برجام در مه 2018 در قالب کارزار فشار حداکثری علیه ایران به اجرا در آمد، نشانگر موضع جامعه جهانی درباره نقش منفی آمریکا درقبال برجام و تلاش برای نابودی آن است. گوترش در گزارش های دوره‌ ای خود به شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231 اعلام کرده بود که آمریکا با تحریم ایران، این قطعنامه را نقض کرده است. تاکید دبیر کل سازمان ملل بر غیر قانونی بودن تحریم های ضد ایرانی واشنگتن نشان می دهد که آمریکا به رغم فشارهای همه جانبه علیه این نهاد بین المللی و دیگر کشورها، نه تنها نتوانسته همراهی آنها را در اعمال فشار علیه ایران به دست آورد، بلکه آنها این اقدام واشنگتن را اساسا غیر قانونی تلقی می کنند.

دولت ترامپ به رغم رایزنی های متعدد با مقامات کشورهای گروه 1+4 و حتی متحدان اروپایی خود نتوانست هیچ یک از آنها را متقاعد کند که با واشنگتن علیه برجام و ایران متحد و همنوا شوند. درنهایت دولت ترامپ درحالی قدرت را واگذار کرد که نتوانست به کوچک ترین امتیازی از جانب ایران دست یابد.

«ماکس بوت»(1) ستون نویس واشنگتن‌ پست در یادداشتی در این روزنامه نوشت: تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌ ای برجام فاجعه‌ بار ترین خطای محاسباتی سیاست خارجی بعد از حمله آمریکا به عراق در سال 2003  بوده است.

به رغم ناکامی آشکار دولت ترامپ در زمینه کسب نتایجی ولو اندک با اعمال گسترده ترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران در قالب کارزار فشار حداکثری، اما آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، هم چنان این رویکرد شکست خورده را به امید واداشتن تهران به قبول خواسته های غیر قانونی و غیر منطقی اش ادامه داده است. به رغم اقدامات خصمانه واشنگتن، ایران با اتخاذ سیاست مقاومت حداکثری بارها تاکید کرده است که تسلیم فشارهای آمریکا و خواسته‌ های استکباری آن نمی شود.

در برهه کنونی نیز که هفتمین دور مذاکرات وین بین ایران و گروه 1+4 با هدف لغو تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران جریان دارد، واشنگتن هم چنان بر رویکرد زومدارانه و غیر منطقی خود علیه ایران تاکید کرده و تلاش می کند تا با ارائه انواع تهدیدها، تهران را به قبول خواسته های فرابرجامی خود وادار کرده و با دادن حداقل امتیازها به ایران، به گمان خود حداکثر امتیازها را از تهران بگیرد. تروئیکای اروپایی نیز که در دوره بایدن بار دیگر مسیر همگرایی فراآتلانتیکی را دنبال می کند، تابع نظرات آمریکا به عنوان ناقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت است با مقصرنمایی ایران در این مذاکرات تلاش می‌کند تا روند گفت‌ و گوها را به سود واشنگتن منحرف کند. در حالی که نگاهی به تاریخچه برجام و روند آن نشانگر مقصر بودن کامل واشنگتن در این زمینه و لزوم تصدیق خواسته به حق ایران در زمینه لغو کامل تحریم های دوره ترامپ و راستی آزمایی آن به عنوان شرط ضروری بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.

1-Max Boot

 

کلیدواژه