قوس 24, 1400 11:51 Asia/Kabul
  • لغو تحریم ها؛ انتظار ایران از مذاکرات وین
    لغو تحریم ها؛ انتظار ایران از مذاکرات وین

همزمان با ادامه گفت و گوها در وین بین ایران و اعضای گروه 1+4، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر لزوم لغو همه تحریم‌های مغایر با برجام تاکید کرد.

"علی باقری کنی گفت: در مذاکرات وین اولویت اصلی، رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران در سال‌های گذشته اعمال شده است.

وی افزود: در نتیجه تعامل در نشست‌های اخیر، اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره ،در حال کاهش است.

هیات ایرانی در دور هفتم مذاکرات، متون پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع "لغو تحریم‌های ظالمانه" و "مسائل هسته‌ایبه طرف مقابل ارائه کرده است و در حال حاضر گفت و گوها در این خصوص با اعضای 1+4 شامل روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان ادامه دارد.

 "میخائیل اولیانوف" مذاکره کننده ارشد روسیه روز سه شنبه درباره ادامه رایزنی ها در وین گفت: روند مذاکرات سریع نیست، اما در حال پیشرفت است.

در این حال، نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام پس دیدار با "راب مالی" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در بیانیه‌ای با هدف افزایش فشارها بر ایران، نقش مخرب آمریکا در بروز مشکلات کنونی اجرای برجام را نادیده گرفته و ادعا کردند، ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد این توافق است.

این در حالی است که چنین رویکردی از سوی غربی ها و فضاسازی رسانه ای، نه فقط موجب عقب نشینی ایران از مواضع اصولی خود نمی شود، بلکه مانعی در مسیر مذاکرات و دستیابی به توافق خواهد بود؛ "علی باقری کنی" معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران دراین باره یادآور شده است: "بعضی بازیگران به جای دیپلماسی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می کنند. ما سریعا پیشنهاد هایمان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلاف کم شود."

واقعیت اینست که ایران بسیار بیشتر ازسهم خود برای حفظ برجام تلاش کرده است و درمقابل، آمریکا به اعمال تحریم های حداکثری ضد ایران ادامه داده و طرف های اروپایی برجام نیز به رغم برخی وعده ها، هیچ اقدام موثری برای لغو تحریم ها و یا اجرای تعهدات خود انجام نداده اند؛ بنابراین هرگونه وقت کشی طرف های غربی درمذاکرات جاری برای لغو تحریم ها، مانعی برای دستیابی به توافق محسوب می شود .هیات ایرانی در این دور از مذاکرات با انعطاف و جدیت لازم مباحث مربوط به تعهدات هسته‌ای را پیش برده و آماده است به صورت سازنده با طرفهای دیگر تعامل کند، بر همین اساس انتظار این است که طرف مقابل نیز برای دستیابی به توافق، جدیت وتعامل لازم را برای رفع تحریم‌ها نشان دهد و همچنین از هرگونه تلاش برای مرتبط کردن اجرای برجام به موضوعات نامربوط، پرهیز کند.

"مجید تخت روانچی" سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز با اشاره به اینکه اکنون باید آمریکا و اتحادیه اروپا به مسئولیت های خود عمل کنند، گفته است: باید به ایران تضمین داده شود که تمام تحریم ها برداشته خواهند شد؛ آمریکا دوباره از برجام خارج نخواهد شد و از سازوکارهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سواستفاده نخواهد کرد.

روانچی: مذاکرات وین می تواند با اراده سیاسی واقعی موفق شود

کلیدواژه