جدی 21, 1400 09:38 Asia/Kabul
  • نگاهی به اهداف چند وجهی سفر وزیر امورخارجه ایران به عمان و قطر
    نگاهی به اهداف چند وجهی سفر وزیر امورخارجه ایران به عمان و قطر

گفت و گوها در حوزه روابط خارجی ، با هدف  توسعه روابط ایران با همسایگان شتاب گرفته است.

در ادامه این روند «حسین امیرعبداللهیان»   وزیر امورخارجه ایران در صدر هیأتی از مقام های بلندپایه در حوزه  سیاست خارجی به عمان سفر کرد و در ادامه با عزیمت  به قطر دیدارهایی نیز در دوحه  خواهد داشت.

این سفردر حالی است که مذاکرات در" وین" با محور رفع تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی ضد ایران با جدیت  پیگیری می شود وبه رغم فشارها وکارشکنی ها، پیشرفت های ملموسی در گفت وگوها حاصل شده است.

در  روزهای اخیر شماری ازمقام های  کشورهای همسایه از جمله از ترکمنستان وتاجیکستان نشست هایی با مقام های ایران داشته اند . کشورهای همسایه جنوبی ایران در حوزه خلیج فارس نیز با ارسال پیام‌هایی خواهان تقویت روابط  با ایران، شده‌اند.

درهمین راستا دیدارهایی بین هیات های سیاسی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط انجام شده وسوءتفاهم‌ها تا حدودی برطرف شده است.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و به رغم پرونده‌های اختلافی میان دوکشور، بر مبنای مصلحت، با صراحت و تلاش و  روابط پایدار؛ گفت‌وگوها ادامه می یابد.
دراین نکته تردید نیست که عناصر بیگانه در منطقه مخالف روابط صمیمانه بین ایران و کشورهای همسایه هستند . راهبرد مشترک امریکا و اسراییل دراین جهت ایجاد اختلاف ، ترویج ایران هراسی برای داغ کردن بازار  فروش سلاح است. کمپین فشار حداکثری امریکا برضد ایران نیز در همین جهت پیوسته بدنبال تخریب روابط بوده است .

بدیهی است ، تهران به دنبال بهترین روابط با همسایگان است وحفظ روابط منحصر به فرد و ویژه  با مسقط و دوحه برای ایران از اهمیت مضاعفی برخوردار است. این سفر نیزدر راستای تقویت مناسبات ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد.

عمان وقطر در مورد همکاری نزدیک با ایران در مورد بسیاری از مسائل منطقه‌ای عمل گرایانه رفتار کرده اند. مواضع هر دو کشور تاکنون درباره ضرورت رعایت برجام با ایران مشابه بوده و مقام های عمان و قطر در دیدارهایشان با مقام های ایران تاکید کرده اند که همه کشورها باید برجام را کاملا رعایت کنند.

مقام های عمان  در مواضع  سیاسی همواره براساس حسن نیت بر پیشرفت دیپلماسی تاکید داشته اند و این ویژگی باعث شده که همسویی بیشتری در نگاه به مسایل سیاسی  بین تهران و مسقط ایجاد شود.

موسسه تحقیقاتی استراتفور آمریکا چندی قبل در گزارشی نوشت:"پادشاهی عمان در رابطه با اختلافات  بین دولتهای خلیج فارس، موضع بی طرفی را اتخاذ نموده است".

استراتفور در این گزارش  یادآور می شود که مسقط توانسته است صاحب یک دیپلماسی عالی باشد و برای خود روابط ویژه ای را ایجاد کرده است که به آن اجازه می دهد واسطه خوبی برای بسیاری از مناقشه ها باشد.

براین اساس روابط ایران و عمان تا کنون روابطی مستمر، ثابت، پایدار و رو به رشد بوده است. مقام های دوکشور همواره با یکدیگر در مجامع بین‌المللی، مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر داشته‌اند.

اظهارات "فهد بن محمود آل سعید" معاون سلطان عمان تاییدی برهمین رویکرد است .

وی دردیداربا «حسین امیرعبداللهیان»  وزیر خارجه ایران با اشاره به روابط نزدیک و برادرانه دو کشور، گسترش همکاری‌های فی‌مابین و علاقمندی عمان به ایفای نقش در زمینه همگرایی کشورها در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان نیز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و منابع انسانی ایران، بر ارتقای همکاریهای دو جانبه و بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی منطقه تاکید کرد.

تجربه نشان داده است که منافع جمعی فقط در چارچوب همکاری و تفاهم محقق خواهد شد.

سفر وزیر امورخارجه ایران به  عمان و قطر نیز که  با هدف ارتقای سطح مذاکرات، تصمیم سازی و تعیین نقشه راه برای تقویت روابط منطقه ای انجام شده ، از همین دید گاه حائز اهمیتی چند وجهی است.

 

کلیدواژه