جدی 25, 1400 14:51 Asia/Kabul

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: طالبان خلاف ادعای خود حقوقی را که اسلام برای زنان قائل شده به آنان نمی دهند بلکه این حقوق را از زنان و دختران افغانستان سلب کرده اند.

داکتر زینب مودودی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهار نگرانی سازمان ملل متحد از رعایت نشدن حقوق زنان و دختران در افغانستان و واکنش طالبان به آن و اینکه گفته اند با روی کار آمدن آنان تمام حقوق اساسی زنان حفظ شده اظهار داشت: زنان و دختران افغان اکنون فاقد حقوقی هستند که پیش از روی کار آمدن طالبان داشتند. مثلا دیگر مانند گذشته نمی توانند فعالیت های مدنی داشته باشند، بعضی از رشته های دانشگاهی برداشته شده و احتمالا دلیل برداشته شدن این رشته ها هم حضور بیشتر زنان در آن ها بوده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در دانشگاه شهید ربانی که رئیس آن یک زن بود در بعضی از رشته ها مانند روانشناسی بیشتر زنان تحصیل و تدریس می کردند. اما طالبان گفته اند که دیگر به این رشته ها نیازی نیست و ملا ها حضور دارند و در این زمینه رفع نیاز می شود.

این فعال فرهنگی-اجتماعی افغان گفت: این موضوع مشکل ساز است و اینکه دختران بعد از صنف هفتم به هر دلیلی دیگر نتوانند به مدرسه بروند ایجاد مشکل می کند. طالبان از یکسو می گویند که امنیت در افغانستان برقرار است، از سوی دیگر می گویند تا زمانی که امنیت برقرار نشود نمی گذارند دختران بعد از صنف هفتم به مدرسه بروند از اینرو در سخنان آنان تناقض دیده می شود.

مودودی اظهار کرد: حتی در زمینه خرید و فروش برای زنان مشکل ایجاد می شود، وقتی یک خانم برای خرید به جایی مراجعه می کند حتما باید با محرم خود همراه باشد و این در حالی است که افغانستان سال های جنگ را سپری کرده، بسیاری از زنان بی سرپرست هستند، به خاطر اطفال خود نمی خواهند ازدواج مجدد کنند و نمی توانند محرم داشته باشند. چنین زنانی اگر در بیرون کار می کرده اند از پایین ترین کار و رتبه تا بالاترین رتبه از کار محروم و خانه نشین شده اند. آیا آن ها باید از تمام امکانات محروم باشند؟

وی تاکید کرد: در این زمینه باید بررسی شود و سازمان ملل متحد باید بسیار جدی تر روی این مساله کار کند. چنین وضعیتی می تواند آغاز بحران دیگری باشد. فقر دامن زنانی را که نان آور خانه بوده اند و خانه نشین شده اند، گرفته است. بسیاری از آنان هیچ راهی ندارند و به خاطر حفظ آبرو دست به تکدی گری هم نمی زنند، جلو دوربین خبرنگاران هم ظاهر نمی شوند و ممکن است فرزندانشان به خاطر فقر و گرسنگی جان دهند.

این کارشناس افغان با اشاره به اظهارات مقامات طالبان مبنی بر اینکه قوانین شریعت را پیاده می کنند و آنچه در رابطه با زنان وضع شده هم قوانین شریعت است، عنوان کرد: اسلام به هیچ عنوان زنان را در زمینه علم و دانش محدود نکرده است. وقتی گفته می شود "زگهواره تا گور دانش بجوی" دیگر دختر و پسر را جدا نمی کند. در صدر اسلام هم زنان پیامبر در زمینه علمی فعال بوده اند و در جنگ ها هم در کنار پیامبر حضور داشته اند. حضرت فاطمه زهرا (ع) هم جلسات علمی برگزار می کردند و زنان از وجود ایشان بهره می بردند.

مودودی تصریح کرد: اسلام دینی روشن است که دستورات آن بر اساس شرایط روز قابل تفسیر است، اسلام انسان ها را به تفکر دعوت می کند و هیچ اجباری هم در این دین وجود ندارد و به هدایت و رشد نیز تاکید کرده است.

وی با اشاره به فشارهای جامعه جهانی بر طالبان برای پذیرش احقاق حقوق زنان و تاثیر آن بر مواضع طالبان هم گفت: در این زمینه مواضع بزرگان طالبان و پیکره طالبان گاهی متفاوت است، ممکن است بزرگان طالبان مسایلی را در مورد حقوق زنان قبول داشته باشند اما نیروهای این گروه و افرادشان که با جامعه در ارتباط هستند آن ها را قبول نداشته باشند ضمن اینکه رهبری طالبان هم یکدست نیست تا تبعیت یکدستی از مواضع آنان شود. این موضوعات باعث نگرانی زنان در داخل افغانستان است.

 

کلیدواژه