جدی 27, 1400 12:09 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان در حال حاضر آمادگی و استعداد تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان و مشارکت دادن تمام اقوام و گروه ها در حکومت را ندارند.

سید نورالله راغی در گفت و گو با خبرنگار رایو دری با اشاره به نزاعی که در فاریاب صورت گرفت، اظهار داشت: این نزاع تنها نزاع طالبان پشتون تبار و ازبک تبار نیست، بلکه نزاع میان مردم افغانستان و طالبان است که از فاریاب آغاز شده و آن هم در نتیجه اعمال طالبان در برابر مردم و در نظر نگرفتن آنان رخ داده است.

وی افزود: یکی از این اعمال طالبان ایجاد حکومت تک قومی، تک مذهبی و تک جنسیتی است که به حذف فیزیکی و فرهنگی دیگر اقوام و گروه ها در افغانستان اقدام کرده اند. زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند کاملا از بدنه نظام حذف شده اند. این پاکسازی ادارات دولتی از وجود دیگر اقوام تنها شامل کابل نیست بلکه تمام ولایت ها را فرا گرفته و عکس العمل شدید مردم را در پی داشته است.

سرکنسول اسبق افغانستان در مشهد عنوان کرد: ما شاهد کوچ های اجباری مردم از ولایت های مختلف هستیم که رسانه ای هم شده است، اقوام مختلف در مناطق مختلف کوچ داده می شوند و دارایی هایشان بین افراد طالبان توزیع می شود ضمن اینکه با روی کار آمدن طالبان فقر گسترده ای افغانستان را فرا گرفته است. پیش از آمدن طالبان بیش از پنجاه درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کردند و پس از آمدن طالبان این رقم به 97 درصد رسیده که در تاریخ بی سابقه است.

راغی اظهار کرد: اکنون 24 میلیون نفر از مردم افغانستان به کمک های فوری جهانی نیاز دارند و این در حالی است که در توزیع کمک ها هم تبعیض روا داشته می شود به عنوان مثال در ولایت هایی مانند ننگرهار 30 بار کمک توزیع می شود و در ولایت هایی مانند بامیان فقط 2 بار کمک توزیع می شود.

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر حرکت های مردمی بر تجدید نظر طالبان در شیوه حکومت داری و استفاده از افراد کارآمد اقوام دیگر در بدنه قدرت هم گفت: در افغانستان همواره نظام متمرکز حاکمیت داشته و این تمرکز قدرت باعث فساد، فروپاشی و فجایع پیاپی شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان هم مانند دیگر سردمداران افغانستان آمادگی توزیع قدرت را ندارند، نمی خواهند در یک روند مشروع قدرت را نهادینه کنند و یک ساختار غیر متمرکز و فراگیر ایجاد کنند که مردم خود را در آیینه آن ببینند. طالبان فقط با انتصاب برخی افراد از اقوام دیگر در سمت های بالای حکومتی مانند انتصاب عبدالسلام حنفی از قوم ازبک به سمت معاونت ریاست وزرا نمی توانند مشکل را حل کنند.

وی تصریح کرد: حتی خود عبدالسلام حنفی مردم فاریاب را به خویشتن داری دعوت کرد و گفت که در رابطه با مساله فاریاب به بزرگان طالبان مشورت داده است و نمی گوید مثلا چنین تصمیمی گرفتیم. این به معنای آن است که خود را شریک نظام نمی داند. پس مشکل قدرت در افغانستان با سهیم کردن برخی افراد معدود در قدرت حل نمی شود بلکه باید ریشه ای و ساختاری حل شود اما طالبان به هیچ وجه استعداد و آمادگی آن را ندارند.

 

کلیدواژه