عقرب 29, 1395 12:22 Asia/Kabul

نیروهای خارجی و بویژه امریکایی ها باید پاسخگوی جنایات خود در افغانستان باشند

رئیس نهضت صلح و سازندگی افغانستان تاکید کرد: جنایات جنگی نیروهای خارجی و بویژه امریکایی ها در افغانستان آشکار است و آنان باید پاسخگوی جنایات خود باشند.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام دادگاه بین المللی لاهه مبنی بر اینکه امریکا در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده گفت: این مساله واضح است اما امریکایی ها حاضر به پذیرش مسوولیت خود در این زمینه نیستند.

دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه پیشتر اعلام کرد، امریکا در افغانستان طی سال‌های 2003 تا 2014 احتمالا مرتکب جنایات جنگی و اقداماتی نظیر شکنجه، رفتار خشونت‌آمیز و یا تجاوز شده است. و نظامیان امریکا و عوامل "سی آی ای" با توسل به شیوه‌های بی‌رحمانه، متهمان را بازجویی و آنها را شکنجه کرده‌اند.

دلجو حسینی اظهار داشت: در مورد نقض حقوق بشر و جنایات جنگی نیروهای خارجی بویژه نیروهای امریکایی در افغانستان کتاب های زیادی نوشته شده و گزارش های مفصلی هم طی پانزده سال گذشته منتشر شده است. کسانی که توسط این نیروها دستگیر شده اند به اشکال بسیار بی رحمانه مورد شکنجه قرار گرفته اند و به اعترافات غیر واقعی مجبور شده اند. بسیاری از این افراد پس از آزادی شرح حال خود در زندان ها را در قالب کتاب هایی منتشر کرده اند و از رنج ها، فشارها و شکنجه هایی که متحمل شده بودند گفتند.

وی افزود: گذشته از این، شرح حال بسیاری از آن ها هم از زندان های بگرام در افغانستان و گوانتانامو در کوبا موجود است، گزارش های مستند زیادی هم از اهانت به اجساد کشته شدگان و حتی بازی کردن با آن ها وجود دارد و سازمان ملل و سازمان های بزرگ جهانی دفاع از حقوق بشر در جریان این قضایا هستند.

به گفته این فعال سیاسی افغان بمباران های کوری هم این نیروها انجام داده اند و درپی گزارشات اشتباه و یا مغرضانه اجتماعات مردم در مساجد، بیمارستان ها، مجالس عروسی و اتوبوس های در حال حرکت مسافران را هدف قرار داده اند و تعداد زیادی افراد بیگناه را به خاک و خون کشیده اند. آنان همچنان در جریان عملیات شبانه وارد خانه های مردم شده و ایجاد رعب و وحشت کرده اند.

این صاحبنظر سیاسی عنوان کرد: بصورت کلی طی سال های گذشته این نیروها جنایات بسیار هولناک جنگی را مرتکب شده اند، سال هاست که مردم افغانستان از این ناحیه درد و رنج دیده اند و شکایت های فراوانی هم شده اما رسیدگی نشده و حالا پس از سال ها و بسیار دیر سازمان های حقوق بشری و قضایی به این مسایل اشاره می کنند. از آنجایی که امریکا یک کشور قدرتمند است سازمان های جهانی هم با احتیاط برخورد می کنند.

دلجو حسینی عنوان کرد: دلایل و مستنداتی هم که در گزارش های جدید اشاره شده کاملاً دقیق است و جای شبهه ای وجود ندارد اما اینکه امریکا آن را نمی پذیرد امری طبیعی است، سازمان های اطلاعاتی و امنیتی امریکا به هیچ وجه حاضر نمی شوند که انجام جنایات خود را بپذیرند و این در حالی است که در مقاطع مختلف به جنایاتی که به آن متهم شده اند بطور ضمنی اعتراف کرده اند و وعده تحقیق در مورد آن ها را داده اند، در برخی موارد هم گفته اند که غرامت می پردازند اما هیچ یک عملی نشده است.

این کارشناس افغان گفت: اگر هم امریکایی ها تحقیقی کرده باشند نتایج آن را منتشر نکرده اند و هیچ گاه علیه خود شهادت نمی دهند در حالی که خودشان اسناد را در اختیار دارند و می دانند که مرتکب جنایات جنگی شده اند.

وی اضافه کرد: آشکار است که ملت افغانستان طی پانزده سال گذشته رنج های زیادی را متحمل شده اند و نیروهای خارجی مخصوصاً امریکایی ها در این کشور مرتکب جنایات جنگی شده اند و به هیچ عنوان نمی توانند منکر شوند بلکه باید اعتراف کنند و پاسخگوی جنایات خود باشند.

 

کلیدواژه