نقش برگزاری نشست های ادبی و فرهنگی مشترک میان ایران و افغانستان در پیوند هرچه بیشتر دو ملت
(last modified 1400-11-09T12:15:06+00:00 )
دلو 09, 1400 16:45 Asia/Kabul

نویسنده و ادیب ایرانی تاکید کرد: برگزاری نشست های ادبی و فرهنگی میان ادیبان و فرهنگیان ایرانی و افغانستانی و یاد آوری ارزش های فرهنگی مشترک، نقش بسزایی در پیوند هرچه بیشتر دو ملت دارد.

داکتر محمد جعفر یاحقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست ادبی-فرهنگی "شب هرات" در مشهد گفت: انجمن پایندان یا انجمن همدلی های ایران و افغانستان که در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شده با همکاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی میزبان این برنامه است.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: پس از تغییر و تحولات اخیر در افغانستان از چند ماه قبل تا کنون فرهنگیان و ادیبان و شاعرانی از افغانستان به ایران آمدند و تصمیم گرفته شد که فعالیت هایی با آن ها آغاز شود. هر روز شنبه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد جلسه مشترک داریم و راجع به مسایل مختلف علمی و فرهنگی بحث می کنیم در همین راستا قرار شد که یادی شود از ارزش های فرهنگی شهر نام آور هرات که در مجاورت خراسان رضوی هم قرار دارد و برنامه ای در این زمینه ترتیب داده شود.

وی افزود: در همین راستا با مجله بخارا صحبت شد تا در چارچوب شب های بخارا بعد از ظهر امروز شنبه در مشهد برنامه ای داشته باشیم. این برنامه به دلیل ضرورت رعایت دستورالعمل های پیشگیری از شیوع کرونا غیر حضوری است و تعداد معدودی برای اجرای برنامه به صورت حضوری فعالیت دارند. در این برنامه در مورد ظرفیت های فرهنگی و ارزش های تاریخی هرات و پیوندهایی که با ایران و به خصوص مشهد داشته و دارد صحبت می شود.

به گفته داکتر یاحقی حدود ده سخنران در این برنامه شرکت می کنند که تعدادی ایرانی و تعدادی هم افغانستانی هستند. این برنامه در قالب شب بخارا اجرا می شود و سپس در مجله بخارا که یک مجله معروف و بین المللی است انعکاس وسیع خبری پیدا خواهد کرد. هدف از این برنامه هم پیوند بیشتر بین فرهنگیان و ادیبان افغانستانی و ایرانی است که کار شایسته ای است و همکاری دوستان افغانستانی، انجمن های ادبی هرات و خراسان رضوی، موسسات فرهنگی، دانشگاه فردوسی و خرد سرای فردوسی در این زمینه قابل قدر است.

این نویسنده و ادیب ایرانی با ابراز امیدواری به اینکه گام هاییی از این قبیل در ایجاد دوستی و همدلی بیشتر میان مردم ایران و افغانستان موثر باشد و پیوندهای گذشته را همچنان مستحکم نگهدارد، گفت: برگزاری چنین نشست های فرهنگی و ادبی به معنای یاد آوری ارزش های مشترک است، وقتی این ارزش ها به نسل امروز معرفی می شوند، متوجه می شوند که فاصله ای میان مردم ایران و افغانستان وجود ندارد.

داکتر یاحقی عنوان کرد: ما به شدت به سمت ارزش های فرهنگی حرکت می کنیم و سعی می کنیم اقدامات لازم را انجام دهیم، شب های شعر برگزار می کنیم، گفت و گوهایی بین شاعران و برنامه های متعدد فرهنگی دیگر برگزار می شود تا در آینده نزدیک پیوندها بیشتر شود. هر قدر بتوانیم روی نقاط مشترک تاکید کنیم و از حیثیت فرهنگی خود به صورت یکپارچه دفاع کنیم برای دو ملت و دو کشور موثر خواهد بود از همین رو پیش بینی کرده ایم که مقالات و کتاب های دانشمندان افغانستان به چاپ برسد.

وی در مورد نقش نخبگان ادبی و فرهنگی و فعالان رسانه ای برای تقویت پیوند دو ملت گفت: نخبگان زمامدار ارزش ها هستند و آنچه ملت ها را به هم پیوند می دهد ارزش های فرهنگی است که دایمی هم می باشند. پس هرچه نخبگان بتوانند در این زمینه مشارکت کنند و گام های بلند تری بردارند در استحکام مبانی فرهنگی و ارتباطات بین فرهنگی بسیار موثر خواهد بود و این در آینده هم می تواند تقویت شود، این مساله برای نسل جوان و آیندگان هم بسیار مهم است.

 

کلیدواژه