عقرب 29, 1395 15:46 Asia/Kabul
  • نشست  اَپِک و چالش های پیش رو

بیست و هشتمین اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا پاسفیک ( اَپِک) ، در لیما پایتخت پرو آغاز شد.

موضوع اصلی نشست امسال اپک" رشد و توسعه " عنوان شده است. در این نشست رهبران و نمایندگان جوامع اقتصادی مختلف، پیرامون یکپارچگی اقتصاد منطقه ای، ناحیه تجارت آزاد آسیا و اقیانوس آرام، ارتباطات و همکاری صنایع خدماتی بحث و تبادل نظرمی کنند.

 مباحث کلان اپک اما  در سایه انتخاب ترامپ و مبهم بودن برخی سیاست های وی همچنین شعارهای انتخاباتی اش مبنی برقطع همکاری های منطقه ای و زیر سوال بردن پیمان های تجاری ،در فضای پر تنش و نگرانی اعضا مطرح خواهد شد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–اقیانوسیه(اپک ) یک گروه اقتصادی متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که سران عضو آن از سال 1989 به منظور بهبود مناسبات اقتصادی و سیاسی سالانه تشکیل جلسه می دهند.
استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام 21 کشورعضو اَپِک هستند. شرکت کنندگان در این مجمع نماینده نزدیک به 60 درصد اقتصاد جهانی و 40 درصد جمعیت جهان هستند.

 اعضای اپک  درصدد تقویت همکاری های منطقه ای در راستای تقویت اقتصاد و حل مسائل و اختلافات هستند اما انتخاب ترامپ در آمریکا و شعارهای ضد جهانی سازی وی، همچنین اقدام به خروج از اتحادیه اروپا /برگزیت/، ابهامات پیرامون اتخاذ تصمیمات جدید اقتصادی و هماهنگی در بین  اعضا و اجرای سیاست های  این سازمان را با ابهام رو به رو کرده است. به طوری که"پدرو پابلو" رئیس جمهوری پرو در مراسم گشایش این نشست از گسترش سیاست مقابله با تجارت بین کشورها در آمریکا و انگلیس ابراز نگرانی کرد و خواستار مبارزه جهانی با این سیاست ضد تجارت شد.

این اجلاس در شرایطی که برگزار می شود که بخش عمده ای از کشورهای جهان با مشکلات مختلف اقتصادی از جمله بیکاری،تورم،کاهش نرخ رشد اقتصادی،فقر بحران بدهی ها مواجه هستند. علاوه بر این مشکلات، تشدید تنش ها در عرصه های اقتصادی میان ایالات متحده و چین همچنین دعوای تجاری اروپا و آمریکا شرایط را پیچیده تر کرده است. در حالیکه  طی نشست های قبلی تلاش ها بر موضوع گسترش تجارت آزاد و افزایش همکاری های منطقه ای و جهانی در قالب های پیمان های تجاری  متمرکز بود .اکنون تغییر شرایط در برخی از کشورها به نگرانی ها را دامن زده است.انتخاب دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا بر میزان نگرانی ها در عرصه های اقتصادی نیز افزوده است و تردیدهایی را در جهان حتی در بین متحدان آمریکا برانگیخته است.

ترامپ در مناظرات  انتخاباتی، درستی و کارکردتوافق های صورت گرفته مانند توافق جهانی پاریس درباره آب و هوا را زیر سوال برد همچنین وی به نام حمایت از تولید داخلی، توافق تجارت آزاد بین آمریکا، مکزیک و کانادا موسوم به آلنا و مشارکت بین دو سوی اقیانوس آرام را هدف گرفت.مشارکت بین دو سوی اقیانوس آرام سال 2015 توسط 12 کشور (استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، آمریکا و ویتنام) امضا شد اما این متن هنوز باید به تصویب کنگره آمریکا برسد و از این پس سرنوشتش مشخص نیست.
درشرایط کنونی  رشد تجارت جهانی و افزایش همکاری ها در سطح جهانی و منطقه ای تنها راه برون رفت از بحران اقتصادی است اما شواهد نشان می دهند   دوره سخت تری برای اتخاذ تصمیمات واحد و همکاری های منطقه ای و جهانی آغاز شده است. چالش فقر،بیکاری،کاهش تولید و رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان ادامه دارد و در چنین شرایطی به نظر می رسد شرکت کنندگان در این نشست نیز نتوانند راه حلی برای برون رفت از شراط کنونی با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی کنونی اتخاذ کنند.در حالیکه  توسعه سرمایه انسانی،  ادغام منطقه ای اقتصاد وتغییرات در جهت  تقویت اقتصاد داخلی و محدود کردن امتیازات و معاهده های تجاری از اولویت های  اجلاس اپک است .

کلیدواژه