دلو 16, 1400 11:40 Asia/Kabul

سرکنسول سابق افغانستان در مشهد رهبری خردمندانه و برخورد خاص و منحصر به فرد با پدیده قدرت را از دلایل ماندگاری نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

سید نورالله راغی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: بسیاری از فروپاشی ها، نابسامانی ها و فجایعی که در طول تاریخ به وجود آمده ناشی از فساد، سوء استفاده از قدرت و تلاش برای حفظ آن به هر طریق ممکن بوده است، زمانی که تلاش برای کسب و حفظ قدرت با خودکامگی و فزونی طلبی همراه شود فاجعه آفرین می شود.

وی افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) به این مسایل اشراف کامل داشتند به همین دلیل اقدامات مهمی انجام دادند؛ یکی از اقدامات این بود که از دانش و پیشرفت جهان برای مهار فساد در قدرت و نظام سازی استفاده بهینه کرد که مشارکت عمومی، تمرکز زدایی از قدرت، برگزاری انتخابات، تفکیک قوا، نظارت عمومی و نظارت رسانه ها از نمونه های آن است. به این ترتیب فرصت تغییر حاکمان از راه های مسالمت آمیز برای مردم میسر شد و زمینه توسل به راه های خشونت آمیز بسیار کاهش یافت.

به گفته این کارشناس سیاسی اقدام دیگر ایجاد ساختار سیاسی منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران است که در ثبات و ماندگاری جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی داشته است. در این نظام رهبری نقش نظارتی و حفاظتی دارد و رئیس جمهوری و دولت نقش اجرایی دارند. موضوع نظارت و حفاظت در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا قدرت در چارچوب قانون و اصول و ارزش های تعریف شده به کار گرفته شود.

راغی عنوان کرد: گذشته از نقش رهبری برای نظارت بر قدرت، نهادهای بسیار قدرتمند نظارتی هم ایجاد شده از جمله شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی که حضور و نظارت آن ها از فساد و لجام گسیختگی قدرت جلوگیری می کند. این مسایل از یکسو ماندگاری و ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران را تضمین کرده و از سوی دیگر تقابل با جمهوری اسلامی ایران را برای دشمنان سخت کرده است.

این کارشناس سیاسی افغان در مورد نقش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در رهبری مقتدرانه نظام هم گفت: از خود گذشتگی، دغدغه مندی، با برنامه بودن و مصمم بودن از ویژگی های حضرت امام خمینی (ره) بود و نظام جمهوری اسلامی ایران هم با ویژگی های خاص با فکر و عملکرد خاص ایشان به این جایگاه دست یافت.

وی اضافه کرد: معمولا رهبران جهان تلاش می کنند که در کاربرد قدرت نقش اساسی داشته باشند اما رهبر انقلاب اسلامی برای خود نقش نظارت کننده تعریف کردند که این هم نشان دهنده قدرت رهبری ایشان بود و هم به ثبات و ماندگاری نظام جمهوری اسلامی ایران کمک کرد.

 

کلیدواژه