دلو 21, 1400 15:14 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: حضرت امام خمینی (ره) در میان اندیشمندان اسلامی جامع ترین تعریف را از سیاست ارایه کرده و آن را به سه بخش؛ سیاست شیطانی، سیاست مادی و سیاست اسلامی تقسیم کرده است.

قربانعلی حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: سیاست اسلامی به این معنی است که جامعه به سویی که صلاح جامعه و افراد است، هدایت شود. چنین چیزی برای پیامبر گرامی اسلام (ص) تثبیت شد و همان است که در قرآن کریم تحت عنوان صراط مستقیم یاد می شود و در نماز هم می خوانیم " اهدنا الصراط المستقیم" و از خداوند هدایت در مسیر درست را می طلبیم.

وی تصریح کرد: این صراط مستقیمی است که از این دنیا آغاز و به آخرت ختم می شود. این سیاست مختص انبیاء و اولیاء است و کار ایشان این است که مردم را به سوی خیر و صلاح راهنمایی و رهبری کنند.

به گفته این کارشناس افغان حضرت امام خمینی (ره) همچنان از تاثیرگذار ترین شخصیت های سیاسی و مذهبی در تاریخ معاصر ایران و دنیا بود و نقش امام راحل در هدایت انقلاب مردم ایران و تشکیل حکومت اسلامی بسیار با اهمیت است.

حسینی با اشاره به ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد امام خمینی (ره) گفت: این ویژگی ها ایشان را تبدیل به مصداق بارز فرمایش حضرت امام صادق (ع) کرد که فرمودند: مردم را با اعمالتان دعوت کنید نه فقط با زبانتان. ساده زیستی، اخلاق نیکو، رشد و تکامل مستمر، برنامه ریزی و نظم در امور روزمره از جمله ویزگی های امام راحل بود که ایشان را به الگوی مناسبی برای تمام مسلمانان و رهبران جهان تبدیل کرد.

وی یاد آور شد که تامین آزادی انسان ها و حفاظت از آن در مقابل موانع تحقق آزادی از ویژگی های دموکراسی مطلوب حضرت امام خمینی (ره) بود. ایشان با اشاره به این مطلب که هیچ دینی مانند اسلام به آزادی توجه ندارد به دو نوع آزادی در دموکراسی مطلوب خود اشاره کرده اند؛ یکی آزادی در مشارکت سیاسی چنانکه آزادی مردم در انتخابات را از جمله مبانی دموکراسی دانسته و به عنوان نمونه ای از آزادی مردم در گزینش نمایندگان مجلس یاد کرده اند. دیگری آزادی بیان و عقیده است که دموکراسی مطلوب خود را بانی و حافظ آن معرفی کرده اند.

این کارشناس افغان در مورد نقش زنان در حرکت انقلابی امام خمینی (ره) هم گفت: در این زمینه دیدگاه امام شامل موارد حجاب، بنیان خانواده، فعالیت های فرهنگی، حضور سیاسی و اجتماعی و نقش زنان در انقلاب قابل بررسی است، از این مباحث بر می آید که زنان مانند مردان در تمام صحنه های اجتماعی می توانند نقش فعالی داشته باشند.

وی عنوان کرد که حضرت امام خمینی (ره) در مسایل علمی و فرهنگی، زنان را مانند مردان موظف می داند که در جبهه های علمی و فرهنگی فعالیت کنند و همواره خواستار حضور جدی زنان در عرصه های علمی و فرهنگی بوده و آنان را تشویق به فراگیری علوم مختلف می کردند.

به گفته حسینی تاکید امام خمینی (ره) بر حجاب بیانگر روشن بینی ایشان در لزوم پاسداری ارزش های اسلامی و جلوگیری از مفاسد ناشی از رعایت نکردن حجاب است و زن را مبداء خیر و سعادت می دانست و می خواست از وجود زنان در ارتقاء و تعالی جامعه استفاده کند و زن را موجود باعظمتی می دید که سعادت و شقاوت جامعه تا حد زیادی به دست اوست.

وی اضافه کرد: از دیدگاه امام خمینی (ره) زن با حضور مثبت و سازنده خود در جامعه و با حضور در ذهن مردان و فرزندان مسیر تکامل انسانی را تعیین می کند پس زنان در هر جامعه ای تعیین کننده مسیر حرکت آن هستند. ایشان معتقد بودند که زنان و مردان در کنار یکدیگر انقلاب اسلامی را پیش بردند، آن را به پیروزی رساندند و به ساختن ایران اسلامی مبادرت کردند.

 

کلیدواژه