دلو 23, 1400 14:46 Asia/Kabul

بازیگر افغان تاکید کرد: حضور پر رنگ بازیگران افغان در فیلم های راه یافته به جشنواره بین المللی فیلم فجر 1400 اتفاقی خوشایند در جهت معرفی سینمای افغانستان و هنر هنرمندان مهاجر افغان موثر بود.

نازیلا احمدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: با توجه به اتفاقات مثبتی که در سال های اخیر برای هنرمندان افغان در جمهوری اسلامی ایران افتاد، امسال شاهد حضور تعداد قابل توجهی از بازیگران افغانستانی در فیلم های راه یافته به جشنواره بین المللی فیلم فجر بودیم.

وی افزود: البته سال های قبل فیلم های با موضوع افغانستان به جشنواره فجر راه می یافتند و حضور بازیگران افغانستانی بسیار کم بود، اما امسال شاهد حضور چندین بازیگر افغانستانی بودیم که جایگاه سینمای افغانستان را در دنیای مهاجرت و در ایران معرفی می کنند که اتفاقی خوشایند است.

این هنرمند افغان اظهار داشت: حضور این بازیگران تاثیر بسیار خوبی در معرفی سینمای افغانستان و هنر مهاجران هم دارد، مشخص می شود که در بین مهاجران افغانستانی هنرمندان و فرهنگیان زیادی وجود دارد که برای رشد جامعه افغانستان تلاش می کنند و نشان می دهد که افراد زیادی با توانمندی های قابل توجه وجود دارند و اگر زمینه رشد وجود داشته باشد این رشد اتفاق می افتد. چنانکه در گوشه ای از جشنواره فجر که مربوط به هنر و فیلم های ایرانی است افغانستانی ها هم به عنوان بخشی از جامعه معرفی می شوند.

احمدی با اشاره به کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن توسط فرشته حسینی بازیگر افغانستانی برای بازی در فیلم دسته دختران گفت: این اتفاق بسیار خوشایند است که بازیگران افغانستانی هم در این جشنواره و سینمای ایران جایگاه پیدا می کنند در چهل دوره از جشنواره فیلم فجر که برگزار شده این اولین بار است که یک بازیگر افغانستانی دیپلم افتخار می گیرد و این، زمینه رشد را برای دیگر بازیگران مهاجر هم فراهم می کند.

احمدی در مورد فیلم کوتاه هاجرو که در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش در آمد و او هم در آن بازی کرده گفت: این فیلم در مورد فرهنگ سنتی در افغانستان بود و اینکه در یک جامعه سنتی یک دختر تا چه حد می تواند محدود باشد. هدف ساخت و حضور در این فیلم این بود که دید اجتماع نسبت به زنان تغییر کند، ساخت این فیلم و حضور آن در جشنواره فیلم فجر هم مثبت بود که هم از وضعیت افغانستان می گفت و هم برخی تابوها را نشان می داد و استقبال بسیار خوبی هم از آن شد.

وی با بیان اینکه سایر بازیگران فیلم هاجرو هم افغانستانی بودند اما نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، آن ایرانی بودند، اضافه کرد: اگرچه که این فیلم مقامی کسب نکرد اما حضور، نمایش و دیده شدن آن امیدوار کننده بود.

 

کلیدواژه