دلو 30, 1400 13:34 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: طرح مساله ارتباط طالبان با القاعده و داعش از سوی پنتاگون در شرایط فعلی برای توجیه اقدام رئیس جمهوری امریکا در مصادر ه دارایی های مردم افغانستان است.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) در مورد ارتباط طالبان با القاعده و داعش و اینکه این ارتباط برای منافع ملی امریکا خطرناک است، گفت: امریکا خود مادر تمام گروه های تروریستی مانند القاعده، النصره، داعش و امثال آن است اما با شرایطی که افغانستان دارد و مشکلاتی که دامنگیر مردم این کشور شده شده، امریکایی ها این مسایل را مطرح می کنند.  

وی افزود: این اعلام و ابراز نگرانی پنتاگون ممکن است با اهداف مختلف صورت گرفته باشد؛ یکی اینکه اقدامات اخیر جو بایدن رئیس جمهوری امریکا را مبنی بر دریافت غرامت از دارایی های مردم افغانستان برای بازماندگان قربانیان حملات یازده سپتامبر 2001 توجیه کند که تاوان جنایات دیگران را از مردم افغانستان می گیرد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: عاملین حوادث یازدهم سپتامبر که عده زیادی از امریکایی ها در آن قربانی شدند، کاملا مشخص است. عوامل این حوادث نیروهای القاعده و حامیان آن عربستان سعودی و پاکستانی ها بودند اما امریکا تاوان آن را از مردم فقیر افغانستان می گیرد و مصداق همان ضرب المثل معروف است که "گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند سر مسگری".

مختاری عنوان کرد: به هر صورت به خاطر اینکه امریکایی ها اقدام پستی را که انجام داده اند به نوعی توجیه کنند، می خواهند حکومت طالبان را به نوعی با گروه های تروریستی مرتبط کنند و منافع ملی خود را پیگیری کنند. این ها برای فرا فکنی و دور کردن ذهن مردم دنیا از جنایات اخیر خود امریکایی ها است تا این سرقت بین المللی و دزدی آشکار از سرمایه های مردم افغانستان را تحت الشعاع قرار دهند.

وی با اشاره به این نکته در گزارش پنتاگون که طالبان فعلا تا حدودی مقامات القاعده را منزوی نگه داشته اند تا مشروعیت بین المللی کسب کنند اما در عمل با القاعده ارتباط دارند و برای حفظ ارتباط و جلوگیری از نارضایتی طالبان تندرو به جنگجویان القاعده اجازه دهند که جایگاهی در افغانستان داشته باشند هم گفت: البته طالبان یا هر گروه دیگری مانند آن سعی می کند "هم به میخ بکوبد هم به نعل"، از یک طرف سعی می کند یک چهره منطقی و حقوق بشری از خود به دنیا نشان دهد و از طرف دیگر اهداف پنهان خود را دنبال کند.

به گفته این کارشناس افغان در این میان امریکایی ها با صفحه جدیدی از جنایات خود را به نمایش گذاشتند، پول های افغانستان را مصادره کرده و برای توجیه اقدام خود از ارتباط طالبان با القاعده و داعش می گویند در حالی که خود آن ها موسس و بانی طالبان، القاعده و داعش بوده اند.

وی تصریح کرد: طالبان توسط امریکایی ها ایجاد شدند، توسط آن ها از بین رفتند و بار دیگر توسط آن ها احیاء شدند، القاعده هم در حال فروپاشی و از بین رفتن بود و بار دیگر خودشان آن را احیاء کردند، امریکایی ها توسط گروه های تروریستی اهداف استکباری خود را در کشورهای مختلف دنبال می کنند، یک گروه را تضعیف می کند، یک گروه را تقویت می کند و جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا را به بازی گرفته اند.

مختاری یاد آوری کرد: اگرچه امریکایی ها و برخی کشورهای دیگر از ارتباط طالبان با القاعده و برخی دیگر از گروه های تروریستی می گویند اما طالبان حداقل در شرایط فعلی چنین چیزی را رد می کنند و به آن اعتراف نمی کنند ضمن اینکه حتی قبل از استقرارشان درگیری های شدیدی هم با داعشی ها داشتند، در بسیاری مناطق آن ها را شکست دادند و گاهی امریکایی ها یا دولت تحت حمایت آن ها داعشی ها را از چنگ طالبان نجات دادند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که طالبان بر سر قدرت هستند، حکومت را به دست گرفته اند و به دنبال مشروعیت سیاسی و به رسمیت شناسی هستند به هیچ عنوان تلاش نمی کنند که با گروه های تروریستی ارتباط برقرار کنند. اما امریکایی ها برای توجیه اقدامات خودشان، انحراف افکار عمومی و تقابل افکار عمومی با طالبان از ارتباط طالبان با گروه های تروریستی می گویند.

 

کلیدواژه