حوت 01, 1400 17:55 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: میزان فقر در افغانستان به حدی است که اعلام سازمان جهانی غذا مبنی بر اینکه 95 درصد مردم افغانستان در فقر بسر می برند خوش بینانه است.

داکتر سید مسعود در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به گزارش سازمان جهانی غذا مبنی بر اینکه 95 درصد مردم افغانستان غذای کافی ندارند، گفت: سطح فقر در افغانستان بر اساس گزارش هایی که وی و همکارانش کار می کنند 97 درصد است و 95 درصد به نوعی خوش بینانه است.

وی افزود: به عبارتی دیگر از مجموع 5/5 میلیون خانواده در افغانستان 1/5 میلیون خانواده در فقر بسر می برند، 24 میلیون نفر در فقر قرار دارند، 14 میلیون نفر در فقر شدید بسر می برند و 5/3 میلیون کودک در آستانه مرگ قرار گرفته اند.

این استاد دانشگاه کابل عنوان کرد: با توجه به این وضعیت آزاد شدن یک میلیارد دالر از پول های افغانستان توسط بانک جهانی برای بخش بازسازی این کشور اگرچه خبر خوبی است اما نمی تواند مردم را از فقر نجات دهد و از فاجعه خارج کند، فقط می تواند تا اندازه ای کمک کننده باشد و از وضعیت بدترین به لحاظ فقر به وضعیت بد برساند.

سید مسعود اظهار کرد: پول کمکی به افغانستان باید از صندوق کمکی افغانستان استفاده شود و از ذخایر پشتوانه افغانستان که 5/9 میلیارد دالر است مصرف نشود. اگر قرار باشد یک میلیارد دالر از آن ذخایر کسر و هزینه شود به ضرر اقتصاد افغانستان است.

وی اضافه کرد: اگر این پول از صندوق کمکی به افغانستان خارج شود با وجود اینکه مطابق اهداف این صندوق نیست، با توجه به شرایط ویژه افغانستان می تواند تاثیرات مثبتی در اقتصاد این کشور بگذارد.

 

کلیدواژه